fbpx

Voor de vierde recensie in het kader van de Academische ziekenhuizen kijken we naar UMC Utrecht. Ooit hadden ze als één van de eerste een serieuze wervingssite. Tussen 2006 en 2008 hadden ze volgens (een inmiddels niet meer bestaand) onderzoek zelfs enkele keren de beste recruitmentsite. Tijd dus voor een kritische review van de huidige activiteiten. De site is wel te vinden via werkenbijumcutrecht.nl, maar niet (tevens) via umcu.nl wat het in de volksmond wel genoemd wordt. Opvallend is dat de werkenbijumcu.nl nog vrij is, terwijl umcu.nl zelf wel door het UMC Utrecht is geregistreerd. Deze verwijst overigens niet door, dus helemaal wakker is men er niet.

Screen Shot 2015-09-01 at 12.43.23

Homepage

De homepage is druk. Heel erg druk. Waar moet ik in hemelsnaam heen? Wat moet ik doen? Waar ga ik wat kunnen vinden? Persoonlijk ben ik geen fan van dit design. Het was enkele jaren geleden populair en ook toen kon ik het niet waarderen. Veel te veel informatie, geen duidelijk doel, geen call-to-action.

Links heb je ‘verfijnopties’, maar er staan geen vacatures centraal. Rechts staan vacatures. En in het midden staat een hoop informatie, met top jobs en minder patient. Het lijkt wel of niemand een keuze heeft durven maken en dus alles er maar is ingevoegd.

Mijn gevoel zegt dat als je de ‘bounce rate’ vergelijkt tussen UMC Utrecht en VUmc voor de homepage alleen dat het verschil minimaal 5% is, misschien wel 10%. Dus dat bij UMC Utrecht tussen de 5% en 10% meer bezoekers meteen wegklikt op de homepage.

Informatie

Screen Shot 2015-09-01 at 13.00.07Het voordeel van een site met zoveel informatie, is dat er ook veel informatie is. Zoals je kan zien aan het menu hiernaast heeft men overal wel een artikel over geschreven. Over de arbeidsvoorwaarden schrijft men ongelofelijk veel. De CAO staat ook gelinkt, maar in tegenstelling tot bij de andere academische ziekenhuizen helemaal onderaan de pagina met een ver weggestopt linkje waarna je zelf op de andere site moet gaan zoeken. Een stuk minder kandidaat vriendelijk dus.

Ook de procedure is beschreven, maar lang niet zo mooi en uitgebreid of overzichtelijk als de arbeidsvoorwaarden. De snelheid van de reactie is snel (zou dat een paar minuten of een paar weken zijn?) en de gesprekken die je krijgt zijn meestal met… of soms krijg je… niet heel verhelderend.

Verder staat er bij bijvoorbeeld vakantiewerk alleen dat men al genoeg aanmeldingen binnen heeft. Haal dan het kopje weg of open gewoon de poule voor volgende jaren. Waarom niet? Waarom zou je niet nu al zeggen: wil je volgend jaar geïnformeerd worden als we weer vakantiekrachten werven? Laat hier je e-mail adres achter. Een gemiste kans.

Vacatures

Screen Shot 2015-09-01 at 13.06.45Inmiddels ben ik er achter wat die vreemde verfijnopties op de homepage doen. Die verfijnen alles. Artikelen, collega’s, video’s, evenementen en vacatures. Leuk bedacht, maar ik vraag me ten zeerste af wie dat gebruikt en of de gewone bezoeker dat doorheeft.

Als ik alles uitvink behalve vacatures en dan zoek op innovatie en HBO krijg ik het volgende resultaat.
Screen Shot 2015-09-01 at 13.08.34

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het niet. Dan heb je dus zo’n groot vlak voor je vacature en dan zegt iemand: ‘laten we het wit laten’. Niet: laten we erin zetten wat de functie inhoud. Laten we er een regel uitleg in doen. Laten we er een opleidingsniveau of aantal jaar werkervaring in zetten. Of laten we er iets in doen waar een kandidaat iets aan heeft.

Het tweede wat ik niet begrijp is het + teken onderaan. Hoezo +. Wat wil ik meer? Ik wil meer lezen? Geen me een ‘bekijk vacature’ tekst in die oranje balk.

De vacature zelf begint met de afdeling erbij te vermelden, maar verder ook niets. In tegenstelling tot alle andere academische ziekenhuizen hier geen kort profiel. Geen ‘opleiding, sluitingsdatum, salarisindicatie, etc’. Die salarisindicatie staat dan wel weer verderop in de tekst.

Screen Shot 2015-09-01 at 13.12.49

Opvallend is ook dat de teksten niet geheel foutloos zijn. Nu weet ik, het kan toeval zijn (ik bekijk twee functies en zie meteen dit staan), maar slordig is het wel.

Onder in de vacature staat wel steeds iets dat ik erg kan waarderen: stel een vraag over deze vacature. Die link opent vervolgens een mail naar steeds 3 e-mail adressen waarvan ik geen idee heb wie het zijn. Voor iets dat zo privacy gevoelig is als solliciteren had ik daar graag iets meer over gelezen. Voor inhoudelijke vragen kan je terecht bij persoon X die functie Y doet op e-mail adres Z.

Solliciteren

Voor ik kon solliciteren moest ik even heel erg goed zoeken. Verstopt in de onderste balk met dezelfde omvang als de rest staat een solliciteer knopje.

Screen Shot 2015-09-01 at 13.15.31

 

Screen Shot 2015-09-01 at 13.16.40Het solliciteren begint met een schrikreactie. Stap 1 van de 5? Ben ik weer bij ASML terecht gekomen? Alleen is stap 1 al helemaal ingevoerd. Waarom krijg ik dit nog te zien? Waarom staat die niet gewoon boven de dingen die ik moet invullen?

Bij stap 2 moet ik mijn gegevens invoeren. Ik kan dat middels Linkedin doen staat er boven, helaas werkt dat dus niet. Een foutmelding. Slordig, want het is duidelijk dat deze vorm van gegevens opvragen al heel lang offline gehaald is door Linkedin.

Controle op de in te vullen velden zit er ook niet in. Een telefoonnummer van 444 is acceptabel en een e-mail adres zonder een @ of een . accepteert hij ook gewoon. Vervolgens moet ik handmatig mijn meest relevante opleiding gaan invullen. Beste UMC Utrecht: Dat staat in mijn CV. Hier haak ik af.

Conclusie

De site van UMC Utrecht is wat mij betreft best spannend te noemen. Ze hebben met het verfijnen op veel meer dan alleen vacatures iets gedaan wat ik nog nooit ergens ben tegen gekomen. Of het zinvol is vraag ik me af, maar spannend is het.

Wat echter vervelend is, zijn de vele fouten, slordigheden en slecht ontworpen gebruiksinterfaces. Een + in plaats van een ‘lees meer’ link. Geen informatie bij de vacatures. Een sollicitatieproces met 5 pagina’s en een Linkedin integratie die niet werkt.

De overvloed aan informatie en poging om heel modern te zijn scoren wel enkele punten, maar het zeer gebruiksonvriendelijke design kost ze weer veel punten wat mij betreft. Deze site geef ik een 6. Net als die van ErasmusMC. Twee totaal verschillende sites qua uiterlijk, die als ze van elkaar zouden leren samen best een eind kunnen komen.

Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites en Bol.com als winnaar van de beste ervaring 2014.

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, socialemediafuncties te bieden en ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze socialemedia-, advertentie- en analysepartners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacybeleid

Welke informatie verzamelen we?

We verzamelen informatie van u wanneer u zich registreert op onze site of een bestelling plaatst. Bij het bestellen of registreren op onze site, kunt u worden gevraagd om uw naam, e-mailadres of postadres in te voeren.

Voor welke doeleinden gebruiken we uw informatie?

De informatie die we van u verzamelen, kan op een van de volgende manieren worden gebruikt: Om uw ervaring te personaliseren (uw informatie helpt ons om beter te reageren op uw individuele behoeften) Om onze website te verbeteren (we streven er voortdurend naar om onze website aan te passen op basis van de informatie en feedback die we van u ontvangen) Om de klantenservice te verbeteren (uw informatie helpt ons om effectiever te reageren op uw klantenserviceverzoeken en ondersteuningsbehoeften) Om transacties te verwerken Uw informatie, of deze nu openbaar of privé is, zal niet worden verkocht, uitgewisseld, overgedragen of aan een ander bedrijf worden gegeven om welke reden dan ook, zonder uw toestemming, anders dan voor het uitdrukkelijke doel van het leveren van het gekochte product of de gevraagde dienst. Om een wedstrijd, promotie, enquête of andere sitefunctie te beheren Om periodieke e-mails te verzenden Het e-mailadres dat u opgeeft voor orderverwerking, zal alleen worden gebruikt om u informatie en updates te sturen met betrekking tot uw bestelling.

Hoe beschermen we uw informatie?

We implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te handhaven wanneer u een bestelling plaatst of uw persoonlijke informatie invoert, indient of toegang verkrijgt. We bieden het gebruik van een beveiligde server aan. Alle geleverde gevoelige/kredietinformatie wordt via Secure Socket Layer (SSL) technologie verzonden en vervolgens versleuteld in de database van onze betalingsgateway, alleen toegankelijk voor degenen die gemachtigd zijn met speciale toegangsrechten tot dergelijke systemen, en die verplicht zijn om de informatie vertrouwelijk te houden. Na een transactie worden uw privégegevens (creditcards, burgerservicenummers, financiële gegevens, enz.) niet langer dan 60 dagen bewaard.

Gebruiken we cookies?

Ja (Cookies zijn kleine bestanden die een site of haar serviceprovider via uw webbrowser naar uw computers harde schijf overbrengt, als u dit toestaat) waarmee de sites of serviceproviders systemen uw browser kunnen herkennen en bepaalde informatie kunnen vastleggen en onthouden. We gebruiken cookies om ons te helpen de items in uw winkelwagen te onthouden, uw voorkeuren voor toekomstige bezoeken te begrijpen en op te slaan, de advertenties bij te houden en gegevens over het verkeer op de site en de interactie op de site samen te stellen, zodat we in de toekomst betere site-ervaringen en tools kunnen aanbieden. We kunnen contracteren met externe serviceproviders om ons te helpen onze sitebezoekers beter te begrijpen. Deze serviceproviders zijn niet gemachtigd om de informatie namens ons te gebruiken, behalve om ons te helpen bij het uitvoeren en verbeteren van ons bedrijf. Als u dat wilt, kunt u ervoor kiezen om telkens wanneer er een cookie wordt verzonden, gewaarschuwd te worden, of u kunt ervoor kiezen om alle cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Zoals de meeste websites, als u uw cookies uitschakelt, zullen sommige van onze services mogelijk niet correct functioneren. U kunt echter nog steeds bestellingen plaatsen door contact op te nemen met de klantenservice. Google Analytics We gebruiken Google Analytics op onze sites voor anonieme rapportage van het gebruik van de site en voor advertenties op de site. Als u zich wilt afmelden voor het monitoren van uw gedrag door Google Analytics op onze sites, gebruikt u deze link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Onthullen we informatie aan externe partijen?

Wij verkopen, verhandelen of overdragen uw persoonlijk identificeerbare informatie niet aan externe partijen. Dit omvat niet vertrouwde derde partijen die ons helpen bij het exploiteren van onze website, het uitvoeren van ons bedrijf of het bedienen van u, zolang die partijen ermee instemmen deze informatie vertrouwelijk te houden. We kunnen ook uw informatie vrijgeven wanneer we van mening zijn dat vrijgave gepast is om te voldoen aan de wet, ons sitebeleid af te dwingen of de onze of anderen rechten, eigendom of veiligheid te beschermen. Niet-persoonlijk identificeerbare bezoekersinformatie kan echter aan andere partijen worden verstrekt voor marketing, reclame of andere doeleinden.

Registratie

De minimale informatie die we nodig hebben om u te registreren, is uw naam, e-mailadres en een wachtwoord. We stellen u meer vragen voor verschillende services, waaronder verkooppromoties. Tenzij we anders zeggen, moet u alle registratievragen beantwoorden. We kunnen ook enkele andere vrijwillige vragen stellen tijdens de registratie voor bepaalde services (bijvoorbeeld professionele netwerken) zodat we een duidelijker beeld van u kunnen krijgen. Dit stelt ons ook in staat om services voor u te personaliseren. Om ons te helpen bij onze marketing, naast de gegevens die u aan ons verstrekt als u zich registreert, kunnen we ook gegevens verkrijgen van vertrouwde derde partijen om ons te helpen begrijpen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent. Deze ‘profilering’-informatie wordt geproduceerd uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder openbaar beschikbare gegevens (zoals het kiesregister) of uit bronnen zoals enquêtes en peilingen waarbij u toestemming heeft gegeven voor het delen van uw gegevens. U kunt ervoor kiezen om dergelijke gegevens niet met de Guardian te delen vanuit deze bronnen door in te loggen op uw account en de instellingen in het privacygedeelte te wijzigen. Nadat u zich heeft geregistreerd, en met uw toestemming, kunnen we u e-mails sturen waarvan wij denken dat ze interessant voor u zijn. Nieuwsbrieven kunnen worden gepersonaliseerd op basis van wat u heeft gelezen op theguardian.com. Op elk moment kunt u beslissen om deze e-mails niet te ontvangen en kunt u zich ‘uitschrijven’. Inloggen met sociale netwerkreferenties Als u inlogt op onze sites met een Facebook-login, verleent u toestemming aan Facebook om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum en locatie die vervolgens worden gebruikt om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt ook uw foto van Facebook gebruiken als onderdeel van uw profiel. Dit stelt ons en Facebook ook in staat om uw, netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Facebook-accountinstellingen. Als u de Guardian-app uit uw Facebook-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Google-login, verleent u toestemming aan Google om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum, geslacht en locatie die we vervolgens zullen gebruiken om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt uw foto van Google ook als onderdeel van uw profiel gebruiken. Dit stelt ons ook in staat om uw netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Google-accountinstellingen te delen. Als u de Guardian uit uw Google-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Twitter-login, ontvangen we uw avatar (het kleine plaatje dat naast uw tweets verschijnt) en Twitter-gebruikersnaam.

Compliance met de Children’s Online Privacy Protection Act

We voldoen aan de vereisten van COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we verzamelen geen informatie van iemand onder de 13 jaar. Onze website, producten en diensten zijn allemaal gericht op mensen van 13 jaar of ouder.

Uw persoonlijke informatie bijwerken

We bieden een pagina 'Mijn gegevens' (ook wel Dashboard genoemd), waar u op elk moment uw persoonlijke informatie kunt bijwerken en uw marketingvoorkeuren kunt wijzigen. U kunt naar deze pagina gaan vanaf de meeste pagina's op de site - klik eenvoudig op de link 'Mijn gegevens' boven aan het scherm wanneer u bent aangemeld.

Alleen online privacybeleid

Dit online privacybeleid is alleen van toepassing op informatie die wordt verzameld via onze website en niet op informatie die offline wordt verzameld.

Uw toestemming

Door onze site te gebruiken, stemt u in met ons privacybeleid.

Wijzigingen in ons privacybeleid

Als we besluiten om ons privacybeleid te wijzigen, zullen we die wijzigingen op deze pagina plaatsen.
Save settings
Cookies settings