P&G is de grote tegenhanger van Unilever. Als groep bij het grote publiek minder bekend, maar met merken als Pampers, Gilette, Oral B en Ariel is er waarschijnlijk geen huishouden waar niet iets van hen te vinden is. De homepage van de gewone PG.com site ziet meteen dat ik Nederlands ben (simpel, maar wel zo netjes) en heeft centraal een grote ‘werken bij P&G’ staan. Het begin is dus goed. Helaas is ook hier de URL werkenbijpg (en andere schrijfvarianten) niet vastgelegd.
Homepage
De eerste klik geeft me een niet super mooi opgemaakte, maar op zich ook niet hele vreemde pagina. Waarbij staat dat P&G 2 vestigingen heeft en 625 medewerkers in Nederland. Nuttige informatie vind ik dat.
Daarna gebeuren er echter hele vreemde dingen. Bovenin heb ik namelijk een kopje careers, maar ik kan ook naar werkenbij P&G. Dat vind ik persoonlijk vreemd. Ook is er een heleboel informatie blijkbaar te vinden, allemaal in het Engels, die niet heel eenduidig is aangegeven.
Als ik op werken bij P&G klik (dat klinkt Nederlands) kom ik op de echte werkenbij site van P&G uit. Maar… die is ineens niet meer in het Nederlands.
De eerdere site, van Western Europe Careers, is ook weer heel anders. Begrijp je het nog? Ik ben dus van de Nederlandse algemene site naar de West Europese carrièresite naar de wereldwijde carrièresite gegaan. Ik kies er bij deze maar voor de laatste te evalueren. Het positieve begin is nu dus helaas weer de prullenbak in gegaan, al is het maar omdat alles in het Engels is. Dat kost je hoe dan ook een flinke zwik aan kandidaten uit Google.
Ik kies er voor deze evaluatie voor om de algemene carrièresite te bekijken. Daar lijkt me het meest te vinden.
Informatie
Het sollicitatie-proces is bijzonder uitgebreid beschreven. Daar kunnen veel bedrijven een voorbeeld aan nemen. Vijf stappen, elke stap in sub stappen beschreven, met zelfs voorbeeldvragen voor de assessments.
Wel gaat het over alles dat de kandidaat moet doen. De delen waarin het bedrijf belooft om iets terug te doen, zoals een reactietermijn, heb ik niet kunnen vinden.
Over de arbeidsvoorwaarden kan ik helemaal niets vinden.
Verder hebben ze heel veel foto’s bij ‘onze mensen’, maar verder geen informatie. Soms krijg je met een mouse over nog wie het is, maar vaak ook niet. Men heeft ook allerlei selectie-opties voor de video’s of tekstuele referenties. Ze zijn dus wel geïndexeerd. Onbegrijpelijk dat men daar design technisch niets mee doet.
Vacatures
Naast het vacature zoeken zie ik iets dat er in ieder geval heel cool uit ziet. Dat gaat we proberen. Matchen op basis van mijn Linkedin profiel.
Het resultaat is niet heel bevredigend. Hoewel de functies niet heel slecht zijn, zijn de locaties heel vreemd. Als je ziet dat hij Utrecht goed heeft gezien is geen Enkele functie in Nederland toch wel vreemd.
Zeker omdat er een drietal functies zijn in Nederland, waarvan 1 zelfs enige match met mij heeft. Dus aan dit algoritme zou wat verbeterd kunnen worden. Maar in de basis vind ik het best leuk gedaan.
Wat ik ook heel netjes vind, is dat men heel netjes alle vacatures voor Duracell begint met deze tekst.
Ze gaan het verkopen (aan Warren Buffet zeg maar) en je wordt dus onderdeel van een team dat binnenkort niet meer voor P&G werkt. Dat je daar wel even rekening mee houdt. Heel netjes!
Solliciteren
Ik klik op solliciteren en… holy crap weg is mijn site, mijn gevoel, de branding (waar P&G zo om bekend staat). Ik kom op een niet opgemaakte pagina van Taleo uit. En… ik moet dus nog een keer klikken, terwijl ik net al wilde solliciteren. Ik ben benieuwd hoeveel er hier afhaken.
Ik kies er voor om nog een keer op solliciteren te klikken, maar het wordt er echt niet beter van. Het is wat we in deze reeks al vaak gezien hebben, ik moet beginnen met in te loggen. Ik dacht dat ik ging solliciteren, maar blijkbaar word ik lid van een club of zo. Of ga ik een product kopen. Oh nee, zelfs dan kan ik gewoon mijn gegevens opgeven zonder in te loggen.
Hier haak ik dus weer af. Gelukkig hebben ze hier de ‘login with Yahoo’ er tenminste uitgehaald, maar het is niet om aan te zien.
Conclusie
De match optie maakt het iets dragelijker dan de andere sites. Ze proberen het tenminste. Net als de procedure uitleg. Maar verder is het een site om snel te vergeten. Of moet ik zeggen: zijn het sites om snel te vergeten, want de routing is ook slecht natuurlijk. Via de ene naar een tweede site om vervolgens bij een internationale derde site aan te komen. Ik kan de logica niet ontdekken.
P&G neemt duidelijk een gok met de matchingstechnologie. Die is nog niet getest, dus dat is iets wat ik erg kan waarderen dat ze die er toch in durven stoppen. Verder neemt men een gok dat de kandidaten uiteindelijk bij de goede site terecht komen, met zoveel stappen en zoveel hoepels waar een kandidaat doorheen moet springen.
Door de match optie en de procedure geef ik de site een 5, het is de minst slechte van de vier onderzochte FMCG sites. Maar de nadruk ligt op minst slecht, want een voldoende is deze site nog niet waard.
Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites en Bol.com als winnaar van de beste ervaring 2014.