Na twee High Tech Philips spin offs bekeken te hebben in de vorm van ASML en NXP is het vandaag tijd voor het moederschip: Philips zelf. Het begin is in ieder geval al een stuk beter: werkenbijphilips.nl komt keurig uit op de wervingssite en de site is ook echt gericht op werving. Want zoals het hoort kan je ook meteen op zoek naar vacatures!
Homepage
De homepage begint met een gigantische slider (mag wat kleiner, dit neemt wel veel ruimte in) en dan… jawel, zoals het hoort. zoek naar vacatures. Met een geavanceerd zoeksysteem erbij. Daaronder nog een job alert aanmaken (wederom, ik kan kleine verbeter dingen nu voorstellen, maar laat ik niet op elke slak zou leggen) en dan nog wat informatie.
In andere woorden: helder, overzichtelijk, clean, maar niet klinisch. Het enige wat ik dan dus echt niet kan begrijpen is hoe dit dan op de homepage komt.
Openstaande vacatures: best. Maar hoe kan het dat als iemand dan voorstelt om daar een hele reeks non-informatie in te zetten zoals ‘System Quality and I&V en dan een nummer’, wat echt niemand buiten Philips iets zal zeggen, dat die persoon niet direct de kamer uitgestuurd wordt en nooit meer terug mag komen? Ik snap dat niet. Waarom staat daar niet gewoon de functie titel, een omschrijving van de werkzaamheden, wat denk je van de jaren gewenste ervaring en het gewenste opleidingsniveau? ON-BE-GRIJPELIJK.
Informatie
De basisinformatie voor elke wervingssite zijn natuurlijk arbeidsvoorwaarden en de sollicitatie-procedure. Er is een kopje arbeidsvoorwaarden, helaas redelijk inhoudsloos. Alles is mooi, goed en leuk. Niets wordt echt concreet. Jammer.
Over de sollicitatie-procedure kan ik niets vinden. Helaas. Er staat ook ‘doe de test’. Een vraag of je bij Philips past leidt je helaas weer van de site af naar Companymatch. Ik blijf het idee goed vinden, een cultuurtest. Ik blijf de uitwerking matig vinden, want je wilt juist dat deze mensen op de site blijven en dat ze na zo’n test meteen geschikte vacatures getoond kunnen worden. Jammer blijft dat.
Vacatures
Op zoek naar de vacatures wil ik die prachtige centrale zoekbalk gebruiken. Tot mijn grote verbazing kan ik niet gewoon iets intikken in de zoekbox ‘kies werkterrein’. Ik moet er één selecteren. En die selectie is… op zijn zachtst gezegd… niet heel slim ingericht. Stel ik wil iets met customer service (klantenservice). Dan moet ik kiezen uit vijf werkvelden binnen dat terrein. Waarvan één gewoon customer service heet. En wat de denken van engineering, denkt Philips dat een ingenieur weet wat BIJ PHILIPS het verschil is tussen software en systems? Of tussen Hardware en Manufactoring? Heathcare IT is blijbaar iets anders dan Information Technology of Engineering Software. En dan heb ik het nog niet over de marketing functies. Er is zelfs een vakgebied philips en natuurlijk het eeuwig interessante overig. Daar voelt natuurlijk niemand zich in thuis, je bent overig personeel. En alles ineens in het Engels, op de Nederlandse website.
Dat wat zo mooi begon, krijgt geen fijn vervolg.
Als ik op geavanceerd zoeken klik kom ik op Philips.Taleo.net en zoals te verwachten is, is de hele look-en-feel weer weg. Alles dat zo mooi en warm was aan de Philips site, waardoor ik een menselijk gevoel bij het bedrijf kreeg en enthousiast was om er te gaan werken, is plots verdwenen. Ik kom in een kille, klinisch, door IT’ers die al jaren niet meer uit hun hokje zijn geweest gemaakte omgeving.
Hierbij moet ik wel een heel marginaal compliment maken. Of eigenlijk is het niet meer dan normaal, maar het lukt Philips gelukkig wel wat ASML en NXP niet lukte. Ze hebben gezien dat ik uit Nederland kom, dus als ik naar de vacatures ga krijg ik meteen de Nederlandse vacatures te zien. Niet meer dan normaal, maar dat is blijkbaar voor high tech bedrijven al bijzonder.
Helaas houdt de kommer en kwel hier niet op. Ik zoek op marketing product manager in Nederland en ik krijg….
Onderaan staat dat er geen vacatures zijn. Ik krijg ook geen suggestie voor een e-mail alert of niets. Maar het slechte hieraan is natuurlijk dat ik zes keer moest kijken waarom ik geen vacatures kreeg, omdat ze alle verfijnopties BOVEN de vacatures zetten.
Een tweede zoektocht naar sales functies geeft wel resultaat, maar als ik zo vrij mag zijn zijn een app system engineer, een plant specialist en een BPE risk management geen sales functie.
Maar het wordt nog erger? Nog erger Bas, ja nog erger. Want als ik dan gewoon de back knop gebruik omdat ik een functie niet boeiend vind en de volgende wil bekijken krijg ik ‘er zijn 8 functies die voldoen aan je zoekopdracht’, met 0 vacatures die getoond worden. Technisch is het dus ook nog eens niet goed werkend.
Solliciteren
En als ik dan tot slot wil solliciteren, nadat ik alle drama’s van het zoeken, beoordelen en vinden van een vacature heb doorstaan… moet ik eerst een account aanmaken. Of met mijn Yahoo account inloggen.
Conclusie
Ook Philips is geen voorbeeld voor High Tech bedrijven als het gaat om recruitment. Het begint goed, maar eindigt dramatisch. Het begint best warm en het is duidelijk dat er bij Philips een paar mensen zitten die serieus iets willen bereiken met de site. Het is echter ook duidelijk dat de IT hier de processen bepaald en niet ondersteund. Dat de (verkeerde) keuze die ooit voor Taleo is gemaakt er nu voor zorgt dat Philips de meer dan 1.300 functies die ze open hebben staan, waarvan 160 een Nederlandse vacatures hebben, niet makkelijk zal vervullen.
De site is duidelijk beter dan die van ASML en NXP, die een slechte site en een slecht proces hebben. Philips heeft tenminste nog een redelijke site die best een aardig gevoel uitstraalt. Helaas zijn de vacatures niet fijn doorzoekbaar en is het solliciteren een proces waar geen hoogopgeleide, en zeker geen gewilde hoogopgeleide ingenieur, aan wil voldoen.
Ook Philips is dus geen lichtend voorbeeld voor de High Tech Sector. De site krijgt van mij een 4,5.
Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites en Bol.com als winnaar van de beste ervaring 2014.