Dit jaar heeft de jury besloten vooral verbeter suggesties te geven voor de verschillende genomineerden.
In alfabetische volgorde
Achmea – https://www.werkenbijachmea.nl/
Het eerste advies is om de tussenpagina vanaf de corporate homepage naar de werkenbij pagina weg te halen, deze heeft geen nut en schept enkel verwarring.
Achmea heeft een prachtige podcast serie, maar hij is wat ver weg gestopt en niet echt onderdeel van de journey, daar is meer uit te halen.
Ook adviseert de jury aan Achmea meer te investeren in goede fotografie, deze is niet altijd scherp en vaak ook niet goed uitgelijnd, waardoor er halve hoofden op de pagina’s staan.
Tot slot hoopt de jury dat Achmea meer consistentie aanbrengt. Hetzij consistentie als het merk Achmea, waar de verhalen, de vacatures en alles vergelijkbaar zijn qua opmaak, lengte en zo. Hetzij dat de merken echt zichzelf mogen zijn en een eigen brand hebben, waar bijvoorbeeld de centraal beheer vacatures groen zijn en de zilveren kruis blauw.
ANWB – https://www.werkenbijanwb.nl/
De ANWB is op de goede weg, maar spannend is het niet. De ANWB is in beweging, maar de site leeft die beweging nog niet overal.
Op sommige plekken klopt de uitlijnen niet en ook zitten er kleine technische foutjes in zoals verschillende bullet points in een vacature tekst en andere slordigheden.
De ‘toon meer’ optie bij verschillende blokken in de vacatures zijn ook geen toegevoegde waarde, zeker niet als deze 3 extra woorden te voorschijn toveren.
BDO – https://www.werkenbijbdo.nl/
Bij BDO is het concept van waarde een waarvan de jury denkt dat het heel goed kan passen, maar waar het niet consistent is uitgevoerd door de site heen. Zo is er een ‘welke waarde wil jij toevoegen’ knop bij de vacature search waarbij je verwacht dat je op waarden kan zoeken in vacatures, maar niets is minder waar helaas. De jury adviseert BDO om anders te kijken naar het concept anders kijken naar waarde.
De fotografie bij BDO is ook niet heel sprankelend en ook te beperkt. Er is een foto per vakgebied waardoor er bij een search in de vacature-overzichtspagina vaak een hele grote lijst met dezelfde foto’s staat.
BDO heeft geen salarisindicatie bij de vacatures, daarbij behoren ze inmiddels tot de minderheid van de organisaties in Nederland. De jury vindt dit niet meer van deze tijd.
Tot slot adviseert de jury om een keer met de doelgroep door de site te lopen, want niet alles waarvan de jury dacht dat je erop kon klikken was ook klikbaar.
NS – https://www.werkenbijns.nl/
De NS krijgt als enige wel een compliment omdat ze iets hebben gemaakt dat de jury nog nooit eerder gezien heeft. Een reminder op de site als je aan je sollicitatie begonnen bent, maar deze nog niet hebt afgemaakt. Dit is een feature die de jury erg kon bekoren.
Het advies aan de NS is om naar de hoeveelheid content te kijken. Dit is echt teveel geworden. Het is teveel, te druk, er staat op allerlei landingspagina’s teveel informatie. Het is geweldig dat ze alle informatie aanbieden in video, audio en tekst, maar het is nu wel gewoon teveel geworden.
Ook is het taalniveau waar veel content op geschreven is te hoog voor de doelgroep. Een simpele opdracht aan ChatGPT om bepaalde pagina’s gericht op MBO’ers te herschrijven naar B1 niveau maakte de site al beter leesbaar.
Tot slot adviseert de jury de NS om hun klanten beter te begeleiden in de reis die ze maken. Nu moet de bezoeker wel veel zelf uitzoeken, terwijl soms een richtingaanwijzer de reis veel makkelijker zou maken.
RadboudUMC – https://www.radboudumc.nl/werken-bij
Het RaboudUMC heeft in de eeuwige discussie of een site onderdeel moet zijn van de corporate site op een aparte URL moet hebben gekozen voor het onderdeel zijn van de corporate site. Helaas past de navigatie zich niet aan waardoor je als kandidaat heel snel weer verdwaald in de patiënten site, wat de ervaring niet ten goede komt.
Verder gebruikt RadboudUMC pop ups om meer tekst te tonen. De usability experts in de jury werden hier ongemakkelijk van, niet in de minste plaats omdat het op mobiel heel slecht leesbaar is.
De call to action, zoals de sollicitatieknop, is in de huisstijl kleuren van het RadboudUMC, waardoor deze niet heel goed zichtbaar is op de site. Belangrijke call-to-actions adviseert de jury altijd in een contrasterende kleur te doen.
De jury was tot slot verbaasd over wat op zich een geweldige zoekfunctie kan zijn, zoeken op salaris, maar het RadboudUMC kiest dan wel op zoeken op salarisschaal en niet salaris, waarmee men zij-instromers lijkt te willen buitensluiten.
Universiteit van Utrecht – https://www.uu.nl/organisatie/werken-bij-de-universiteit-utrecht
Ook voor de Universiteit van Utrecht wil de jury als eerste een compliment maken, namelijk de switch tussen Engels en Nederland gaat zelden zo goed als hier. Een Engelstalige vacature en de hele site is meteen in het Engels en wanneer je dan toch weer op een Nederlandstalige vacature klikt ben je terug in het Nederlands. Het gemak waarmee taal switchen gemaakt worden en de consistentie die de UU heeft is een voorbeeld voor velen.
Net als het RadboudUMC heeft ook de Universiteit van Utrecht heeft gekozen voor een recruitmentsite binnen de corporate site, maar men heeft in tegenstelling tot RadboudUMC wel een echt dedicated deel gekregen binnen de site. Dit heeft als voordeel dat je niet per ongeluk snel weer in de academische site terecht komt.
Het eerste verbeterpunt dat de jury wil meegeven is om de site met een visueel ontwerper door te lopen. Er is veel winst te behalen aan de aantrekkelijkheid van de site op visueel gebied.
Daarnaast zijn er kleine technische zaken zoals een meebewegende sollicitatieknop die de ervaring meteen al veel beter maken.
Tot slot zou de Universiteit van Utrecht de sollicitatie-processen voor verschillende functies verschillend moeten inrichten. Want een applicatiebeheerder heeft vermoedelijke geen papers gepubliceerd.
VodafoneZiggo – https://careers.vodafoneziggo.com/
De belangrijkste verbeterpunten voor VodafoneZiggo zijn de vele slordigheden die in de site zitten. Zo werkte tijdens de jurysessie het solliciteren via Whatsapp niet, wat enkele uren later wel weer online kwam, maar voor een mobiele operator was dat wel een bijzondere slordigheid.
Een andere slordigheid is dat Nederlands en Engels regelmatig door elkaar loopt op allerlei plekken in de site.
Ook vraagt de jury zich af of alle doelgroepen zich aangetrokken zullen voelen. Zelfs alle juryleden die de 40 al gepasseerd waren vroegen zich al af of ze er nog wel welkom waren.
Het laatste advies is dat de filters bij de vacatures zoeken geen aantallen bevatten, waardoor er snel 0 resultaten ontstaan. Iets dat je zou willen voorkomen.
Gefeliciteerd aan de winnaar van de Digitaal-Werven award 2024: VodafoneZiggo