Juryrapport
De jury was dit jaar positief verrast over het aantal nieuwe partijen onder de genomineerden en dat hier ook relatief kleine organisaties bij zaten. Een goede ervaring neerzetten is geen kwestie van alleen budget, daar waar dat soms wel zo lijkt. Een goede ervaring kan ook met minder budget slim inzetten behaald worden.
In alfabetische volgorde heeft de jury de volgende adviezen voor de genomineerde organisaties
Achmea
Net als in 2019 en 2020 herhaalt de jury de kritiek op Achmea dat de site nog te weinig uitstraalt. Het geheel is nog altijd flets en de merken worden nog steeds nauwelijks geladen. En wat er aan inhoud over de merken te vinden is, is vooral in tekst en weinig in beeld of zaken die prettig voor het oog zijn.
Ook valt het de jury op dat er geen enkele melding is over aanpassingen in de sollicitatieprocedure of het werk vanwege Covid. Hoe de kantoor-thuis verhoudingen zijn komt nergens terug en is toch een belangrijk onderdeel bij de keuze van een baan op dit moment.
De jury is nog altijd erg te spreken over de usability en een aantal opties die de kandidaat duidelijk centraal zetten. Wel is de jury van mening dat Achmea komend jaar serieus moet vernieuwen wil het niet wegzakken uit de top.
ASR
ASR heeft duidelijk het afgelopen jaar geïnvesteerd in content. Er zijn veel nieuwe foto’s, met name bij de vacatures, gekomen van collega’s in het vakgebied. Hoewel hiermee niet de volledige kritiek van vorig jaar over een gebrek aan gevoel is weggenomen, is het zeker een stap in de goede richting.
Het valt de jury op dat er geen enkele melding is over aanpassingen in de sollicitatieprocedure of het werk vanwege Covid. Hoe de kantoor-thuis verhoudingen zijn komt nergens terug en is toch een belangrijk onderdeel bij de keuze van een baan op dit moment.
Tevens is een nieuwe feature ‘misschien ook iets voor jouw’ midden in de vacature bijzonder afleidend. De jury vraagt zich af waarom je halverwege de vacature kandidaten zou proberen te verleiden naar andere vacatures.
Wel geeft de jury ASR een compliment over de zichtbaarheid van de ‘actie elementen’ welke een duidelijk contrast hebben. Omdat hier duidelijk goed over nagedacht is blijft de jury verbaasd over het feit dat de sollicitatieknop niet meebeweegt.
Baker Tilly
https://www.werkenbijbakertilly.nl/
Als je niet weet wat Baker Tilly precies doet, kom je daar ook heel moeilijk achter via de site. De site is voor de jury heel erg inside out gedacht, waarbij ook bij ‘dit is mijn vakgebied’ je er maar één mag kiezen bijvoorbeeld. Een ander typisch inside out element bij accountancy organisaties is om alle ondersteunende diensten in één vakgebied te gooien in plaats van marketeers en HR medewerkers hun eigen vakgebied te geven.
De jury was wel bijzonder te spreken over de opmaak van de vacatures, hoewel deze op mobiele telefoons nog niet optimaal werken. De content is niet saai, de video’s zijn goed, geen talking heads en geven echt iets over de organisatie weer.
De jury ziet in Baker Tilly een veelbelovende nieuwkomer met een sterk fundament waarop ze hopelijke de komende jaren doorontwikkelen.
Coolblue
https://www.werkenbijcoolblue.nl/
Coolblue heeft duidelijk doorontwikkeld aan de site. Daar waar de kritiek van de jury vorig jaar was dat ze ‘minder Coolblue’ waren geworden is het dit jaar weer helemaal Coolblue zoals je van ze gewend bent. Bij het tweede ronde gesprek ga je op voor de koelkast en de bezorg functies hebben een andere sollicitatieknop waar expliciet bij vermeld is ‘zonder brief en cv’.
De Covid aanpassingen zijn keurig uitgelegd, op zijn Coolblue’s. Veel functies hebben agenda’s toegevoegd gekregen, met informatie over wat ze bedoelen met de items in de agenda. Bij de Engelse site geven ze meteen aandacht aan de mogelijkheden voor relocation en de vacatures worden inhoudelijk aangepast aan de functie. In opmaak, in aangeboden informatie en in sollicitatieproces. Zo kan je bij functies die op meer locaties worden aangeboden bij het solliciteren nog je gewenste locatie aanpassen.
Wel valt het de jury op dat Coolblue geen job alert heeft, daar waar je een telefoon al kan reserveren voordat deze er is, kan je geen melding krijgen voor een vacature waar je interesse hebt als deze in je regio vrijkomt.
De cultuurpagina tot slot was vorig jaar al goed, maar ook daar heeft Coolblue in doorontwikkeld en het ‘code museum’ is natuurlijk een leuke feature.
Eneco
https://www.werkenbijeneco.nl/
Eneco verdient een groot compliment over hun thuis en werk informatie. Eneco kijkt duidelijk vooruit naar de toekomst van werk, heeft hier een visie op ontwikkeld en communiceert deze ook.
Qua usability en design zitten er wel wat onduidelijkheden in de Eneco site. Niet elk icoon is even duidelijk en soms is een + een teken dat je iets open kan klappen en andere keren kan dat weer niet. Tekst loopt soms door de foto en het design lijkt op dat van een magazine, niet van een website.
Ook loopt Nederlands en Engels soms door elkaar, zo heet de pagina mijn favorieten als je er op klinkt ineens favourites. Een van de vele foutjes die je van een grote organisatie als Eneco niet verwacht.
Heel positief vinden de juryleden de ‘3 USP’s per vacature’ die ook in het vacature-overzicht terugkomen. Niet een standaard zin, maar echt per vacature is er nagedacht over belangrijke aspecten van die baan.
NS
Oud winnaar NS heeft nog altijd een functioneel uitstekende site. De vacatures zijn nog steeds goed opgemaakt en werken optimaal op de mobiel. Er is een goede funnel waar je echt diepgaand de content in kan naar goede informatie over verschillende functies, aangeboden in tekst en video.
NS heeft een hele ingewikkelde taak om veel verschillende functies, van part-time medewerkers op stations tot conducteurs en van IT’ers tot beveiligers in één site samen te brengen en doet dat uitstekend. Een ander proces per functie en goede communicatie over het proces en de arbeidsvoorwaarden. Tevens heeft de NS meteen na de sollicitatie een uitgebreide vragenlijst met wat je er van vond, wat ook erg gewaardeerd werd door de jury.
Het enige kritiekpunt van de jury is het feit dat de NS al twee jaar nauwelijks meer iets heeft vernieuwd aan de site. Met name op het gebied van sfeer en cultuur vindt de jury dat de NS nog winst kan behalen.
Topdesk
https://careers.topdesk.com/nl/
Topdesk is een kleine organisatie in vergelijking met alle andere genomineerden en het feit dat er zonder een mega budget een site die nominatie waardig is door hen is ontwikkeld is al een compliment op zich.
Wel ziet de jury, en de werkzoekende, meteen waar het eerste verbeterpunt ligt. De zoekfunctie is extreem zoekwoord gevoelig, met als gevolg dat “marketing” geen vacatures oplevert terwijl er wel een marketeer gezocht wordt.
Voor een kleine organisaties doet Topdesk wel heel veel dingen goed. Het is duidelijk een organisatie op zoek naar starters op de arbeidsmarkt en men probeert op allerlei manieren koudwatervrees om te solliciteren weg te nemen. Een prachtig voorbeeld hiervan is de sollicitatietip die bij de vacature staat.
Kritiek heeft de jury dan wel weer op het sollicitatieformulier, dat naast een Captcha, wat geen vertrouwen werkt, ook een verplicht veld heeft ‘hoe heeft u ons gevonden’. Voor een IT bedrijf om dat uit een formulier en niet uit analytics te halen vindt de jury verrassend.
Voor een kleine organisatie doet Topdesk heel veel dingen heel goed, maar er is ook nog veel te verbeteren en de jury hoopt dat Topdesk blijft doorbouwen op dit fundament.
Winnaar
De winnaar van de Digitaal-Werven award 2021 voor de beste corporate recruitmentsite is:
Coolblue