Action is een winkelketen. Ik ben offline al veel hun URL tegen gekomen, Action.jobs. Leuk, eindelijk wordt de .jobs domeinnaam gebruikt. Ik ben benieuwd naar wat er onder zit, want gezien de hoeveelheid advertenties zoeken ze mensen. De URL vind ik in ieder geval al goed gekozen. Action.jobs, dat blijft om de één of andere reden bij mij meteen hangen.
Homepage
De homepage lijkt vol met de tekeningen en ik zie niet een directe call-to-action. Wel gebeuren er meteen dingen als ik met mijn muis over het midden stuk heen ga. Leuk gedaan. Ik ben benieuwd of het werkt, ik verwacht van wel, ik zou de cijfers van de homepage verlaters wel eens willen vergelijken met andere sites met een duidelijke call-to-action. Ik ben benieuwd.
Duidelijk is dat er op de homepage niet teveel te vinden is en wat ik heel goed vind is dat de banen centraal staan. Daar kom je voor op een recruitmentsite. Banen. Werk. Natuurlijk is het belangrijk waar je komt te werken, hoe de sfeer is, maar de vacatures behoren wat mij betreft altijd centraal te staan.
Bovenin staat ook nog een ‘bekijk onze vacatures’.
Vacatures
Bekijk onze vacatures, daar zullen ze dan denk ik allemaal in zitten. Helaas is niets minder waar. Een beetje vage site die weer doorverwijst naar alle andere zoekmachines met vacatures. Dat is een tegenvaller en ik snap het ook niet. Waarom zou je niet ook in alle vacatures kunnen zoeken? Dat vind ik niet slim ingericht.
Werken in de regio
Werken in de regio dan maar. Ook niet de meest logische woordkeuze, je werkt toch altijd in een regio? Blijkbaar is het weer iets anders, want er zijn als ik op ‘alle vacatures’ klik 18 vacatures. Terwijl het hoofdkantoor er 19 heeft, het distributiecentrum 11 en er in totaal 828 zijn als ik op zoeken bij alle winkelvacatures klik. Dus werken in de regio is niet op regio zoeken… Maar vervelender nog: het werkt niet
Er zijn dus vacatures in Zeeland, maar als ik de regio Zeeland selecteer krijg ik 0 vacatures. Dat geldt voor alle regio’s. Dus zoeken in de regio met het kaartje geeft geen resultaat. Erg slordig.
De functies onder het kaartje geven soms resultaten, terwijl er bijna altijd wel functies zijn. Zo geeft deze ingang 0 functies op het hoofdkantoor, maar er zijn er 19. Als ik zoek op vulploegleider krijg ik via ‘vacatures in de regio 0 resultaten, via werken in de winkel 38. Het aantal stages in de winkel is 67, wederom via de andere ingang bij de regio 0. De technische fout die hier is gemaakt ligt is denk ik redelijk eenvoudig op te lossen, maar het is wel slordig.
Nog meer zoekfouten
Helaas is dit niet het enige dat verkeerd gaat in het zoeken van de vacatures. Ook bij het werken in de winkel gaat het mis. De zoekmachine geeft ook hier de keuze hoofdkantoor, die 0 vacatures terug geeft. Dat is duidelijk verkeerd verwerkt in de site. Men heeft een scheiding gemaakt tussen winkels en hoofdkantoor, maar de opties niet uit de zoekmachine gehaald.
De site kent dus verschillende ingangen om vacatures te zoeken, die allemaal andere resultaten geven. Dat is erg slordig. Als je kandidaten dwingt om via een bepaalde ingang te zoeken, een keuze die ik niet zou maken, moet je er toch tenminste voor zorgen dat je die functies ook niet via de andere ingangen kan zoeken. Je moet niet pro actief vacatures als vulploegleider aanbieden als die via de desbetreffende ingang niet te vinden zijn.
(assistent) bedrijfsleider
Een ander vreemd voorval doet zich voor bij de (assistent) bedrijfsleiders. De functies waar assistent tussen haakjes staat is overal ‘regio’ bij de vestiging en geen provincie. Daar waar de functies gewoon assistent bedrijfsleider of bedrijfsleider heten is er een vestiging genoemd. Mijn gevoel zegt dat het hier om echte functies gaat en bij de tussen haakjes om het vullen van de database. Niet mis mee, maar ik zou dat helderder communiceren.
Informatie
Genoeg over de fouten in het zoeken en de vreemde resultaten. Eens kijken wat er te vinden is aan informatie. Misschien minder relevant voor de mensen die de vulploeg in willen, wel voor bedrijfsleiders en hoofdkantoorfuncties. Er staat kort wat uitgelegd over de formule en de geschiedenis. Dat kan mooier en aantrekkelijker, maar er is in ieder geval informatie.
Helaas is er geen enkele informatie te vinden over de sollicitatieprocedure of de arbeidsvoorwaarden.
Solliciteren
Via het kopje solliciteren krijg ik niet veel meer informatie over hoe het is om er te werken. Wel interessant is nog het kopje vacatures op de kaart. Dat geeft een niet echt helder overzicht en… je bent ineens helemaal uit de navigatie. Alleen met een back knop kom je nog terug.
De vacatures zijn niet heel aantrekkelijk geschreven. De interne communicatiespecialist… ik word er niet echt warm van bijvoorbeeld, terwijl het me wel zou moeten aanspreken. Maar slecht is het ook niet.
Wat wel opvalt is dit zinnetje in de vacaturetekst.
Blijkbaar weet men dus dat dat nog niet werkt, ik heb het zelf niet getest maar ik geloof ze meteen. Echter past men het niet aan, maar zet men deze zin erbij. Ook geen optie om iets anders te doen dan solliciteren. Je kan de vacature niet naar jezelf mailen bijvoorbeeld.
Sollicitatieformulier
Het sollicitatieformulier is enorm lang. En niet alleen dat, het is ook nog eens niet aangepast op de functie. Zo solliciteer ik op de functie van intern communicatie specialist, een functie voor 38 uur staat er te lezen. En ik krijg deze vragen, naast alle persoonsgegevens die ik, naast mijn CV, moet uploaden.
Ook is er geen mogelijkheid tot solliciteren via Linkedin en moet het CV aan het eind van het formulier worden toegevoegd. Ik vaag me af wat een CV toevoegt voor een vulploeg medewerker. En ik vraag me af waarom een hoofdkantoorfunctie moet aangeven of hij koopavonden wil werken.
Juist de splitsing die men gemaakt heeft in het zoeken naar functie deed mij vermoeden dat men het sollicitatieproces ook had aangepast. Retail is immers een hele bijzondere markt, omdat je voor bedrijfsleiders en hoofdkantoor hele andere mensen zoekt dan voor de vulploeg of de kassa. Dat is een heel ander proces als het goed is, wat de recruitmentsite net iets anders zou moeten maken dan die van andere partijen.
Conclusie
Het lijkt me een geweldige uitdaging om hier een voor alle partijen goede ervaring te bieden, die ondertussen de enorme volumes behapbaar houdt.
Er is enorm veel ruimte voor verbetering. Natuurlijk door te zorgen dat elke ingang bij het zoeken dezelfde vacatures geeft. Dat moet gewoon. Maar ook daarna is er heel veel te winnen. Zo zou mis ik veel informatie, bijvoorbeeld over de sollicitatieprocedure en de arbeidsvoorwaarden. Zeker op de winkelvloer liggen die gewoon vast. Waarom communiceer je die niet?
Ook zou ik als ik Action was heel, heel snel zorgen dat mobiel solliciteren mogelijk is. Al is het maar voor de winkelfuncties. Immers, die generatie is helemaal mobiel. Op elke winkel staat de URL van het werk. Al die jongeren mis je nu en dat is heel, heel jammer. Vooral omdat voor veel van die functies geen CV nodig is en het dus relatief eenvoudig is.
Ik zou ook meteen een dubbel proces maken. Voor een deel van de functies heb je geen CV nodig. Voor een deel wel. Misschien moet je wel iets van een test doen op bepaalde skills. Ik weet het niet, maar een CV vragen aan een 15 jarige is niet echt nuttig. Twee processen voor twee verschillende doelgroepen dus.
Tot slot zou ik de informatie van het bedrijf en de functie om de vacature heen brengen. Ik zou de functie centraal zetten en b.v. mensen die er over praten, het salaris, etc er omheen bouwen.
Al met al lijkt het me een geweldige uitdaging, zo’n complexe high volume organisatie, met zoveel verschillende doelgroepen, in één site te verwerken. En dan iedereen een goede ervaring bieden. Niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk.
Meer weten over goede sollicitatie-ervaringen? Download dan het Rapport 2014 van Digitaal-Werven met daarin de stand van recruitmentsites in Nederland.