DW Digitaal 2023
De aanmeldingen voor DW Digitaal zijn gesloten.
Als je je hebt ingeschreven krijg je
11 April: Hung, Diana, Nanette & Koen (training omgaan met hiring managers)
12 April: Gerry, Myrthe, Isaballe & Koen (training recruitment managers)
13 April: Bill, Marnix, Suad & Joey
Gerry Crispin
The Candidate experience
Gerry Crispin is een legende in de recruitment industrie met al 48 jaar!!! ervaring. Hij is HR directeur geweest, heeft een van Amerika’s grootste recruitment marketing bureaus gerund en is letterlijk de man die voor het eerst de term ’the candidate experience’ heeft gebruikt. Hij is o.a. de oprichter van de Candees, de Candidate Experience Awards en op zijn 75e is hij nog steeds volledig up-to-date rondom recente ontwikkelingen rondom recruitment, tech en data.
In dit interview zullen we spreken over de ontwikkeling van de candidate experience, de invloed die verschillende elementen hebben en wat hij ziet dat de top organisaties goed doen.
This interview will be in English
Hung Lee
AI in Recruitment
Hung Lee is de curator van Recruiting Brainfood, de wekelijkse nieuwsbrief over recruitment met tienduizenden lezers over de hele wereld. Elke week leest Hung tientallen artikelen over de nieuwste ontwikkelingen in het hele recruitment veld en daar selecteert hij de beste 10 uit. Daarnaast spreekt hij wekelijks mensen uit het vak voor zijn podcast.
In dit interview praten we over de ontwikkelingen van AI in recruitment in het afgelopen jaar. Wat heeft hij gezien? Welke ontwikkelingen moeten we in de gaten houden? Wat doen organisaties die voorop lopen goed? Waar zou jij je dit jaar in moeten veriepen?
This interview will be in English
Bill Boorman
Where are all the candidates?
Bill Boorman is een legende in de recruitment industrie. Als recruitment adviseur en projectleider was hij bekend om zijn gebruik van eenvoudige technologie om het proces soepeler te laten lopen. Zijn befaamde case van de opening van het nieuwe Hard Rock Café in Florence was legendarisch. Hij is momenteel adviseur van een hele reeks aan start-ups en scale-ups in de recruitment industrie, waarvan menig bedrijf inmiddels voor veel geld is gekocht door een grotere organisatie.
In dit interview zullen we spreken over de vraag waar alle kandidaten toch gebleven zijn? Waar komt de krapte vandaan? En vooral: hoe ga je daar mee om? Hoe kan je nog wel kandidaten vinden? En hoe spreek je die aan?
This interview will be in English
Diana Veenstra - Teamleider Staf Toezicht & Handhaving Openbare Ruimte @ Gemeente Utrecht.
OMGAAN MET WEERSTAND EN AGRESSIE: VERGROOT VERBINDING & DUURZAME INZETBAARHEID AL VANAF SELECTIE.
De krantenkoppen liegen er niet om: weerstand en agressie tegenover medewerkers neemt toe. Denk hierbij aan de retailmedewerker, bezorger, zorgmedewerker en in ons geval: de handhaver. Hoe kan je hier als organisatie in plaats van reactief (trainingen) proactief mee aan de slag?
Bij de Gemeente Utrecht (toezicht & handhaving) doen wij dit door tijdens het selectieproces te zoeken naar kandidaten die vanuit de verbinding kunnen ‘de-escaleren’. Met als gevolg betere coping, minder verloop én minder verzuim. Door dit thema op evidence-based wijze mee te nemen in de werving & selectie, vergroten wij proactief de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. Benieuwd hoe dit toepasbaar is voor jouw branche? Ik vertel je er graag meer over!
Joey NK Koksal - global Talent Acquisition manager @ EV Box
A modern data-driven sourcing function
Sourcing wordt meer en meer gemeengoed voor allerlei banen en organisaties. Als het voor jouw organisatie relatief nieuwe functie is, waarom zou je hem niet meteen opzetten met een goed fundament? En als je als een interne sourcing functie hebt, is deze al echt data gedreven?
In deze talk zal Joey vertellen welke data hij gebruikt om inzichten te krijgen en hoe hij deze inzichten heeft ingezet om zijn sourcing teams te verbeteren. Met uitgebreide ervaring in retail, overheid, farma en technologie bedrijven en recentelijk bij PVH (Tommy Hilfinger & Calvin Klein) en nu EV Box heeft hij adviezen dit in elke sector werken.
Myrthe Sennema - Hoofd recruitment @ Chipsoft
Van recruitment tot onboarding: hoe voorkom je vroegtijdig verloop?
Nanette Rombouts - Recruitment en Employer Branding Manager @ EY
Sucessvolle recruitmentcampagnes op basis van data
De best practices van Employer branding.
Hoe zien kandidaten je organisatie? Wat zijn elementen die je organisatie wel biedt, maar die in de markt nog niet herkent worden? Welke elementen vinden bepaalde type kandidaten belangrijk bij een werkgever, waar je dus de nadruk op kan leggen in campagnes voor die groepen? Hoe krijg je je werknemers mee om je brand in de praktijk te promoten? Allemaal vragen die beantwoord moeten worden om succesvol recruitment campagnes te draaien.
In deze case vertellen Nanette Rombouts en Lisanne Vogel van EY je hoe ze dat aanpakken. Welke data ze gebruiken en hoe ze dit in zetten om hun campagnes succesvol te maken. Hoe wordt dit verwerkt en wat is het resultaat?
Isabelle Huijgen - Teamlead Talent Acquisition & Recruitment @ Damen Shipyards
Een scherp selectieproces met onderliggend inzicht
Ook voor Damen Shipyards is de krappe arbeidsmarkt een uitdaging. We zoeken naar talent in Nederland én buiten onze landsgrenzen. Dat doen we door, naast het cv, met een onderliggend inzicht verdiepend te kijken naar talenten en het ontwikkelpotentieel van kandidaten. Tooling helpt ons daarbij en de afgelopen jaren hebben we daardoor grote stappen gezet en ontwikkelen we ons naar een organisatie waarbij we op een meerdere locaties hetzelfde proces hanteren. Omdat onze organisatie meerdere bloedgroepen kent, zoeken we naar een eenduidige werkwijze waar mogelijk wat ten goede komt van de employer journey.
Tijdens ‘Selecteren met onderliggend inzicht’ laat Isabelle Huijgen zien hoe Damen dit in de praktijk brengt. Met welke onderdelen verras je een kandidaat? Hoe draagt je selectieproces bij een sterk employer brand? Heb je voldoende objectieve en betrouwbare informatie om de juiste beslissing te kunnen nemen? Hoe overtuig je een manager om verder te kijken dan het cv? Naast inspiratie krijg je inzichten om je eigen selectieproces nog objectiever en effectiever te maken.
Dr. Marnix Naber - assistant professor psychologie & neurowetenschappen @UU
Aantoonbaar gemotiveerde kandidaten selecteren
Marnix Naber is universitair docent psychologie en neurowetenschappen aan de Universiteit Utrecht en doet o.a. onderzoek naar de vraag of je de motivatie van kandidaten kan bepalen op basis van non verbaal gedrag.
Door écht gemotiveerde mensen aan te nemen, kan je retentie verhogen en uitval drastisch verlagen. Maar hoe kan je juist die kandidaten vinden en selecteren? Hoe kan je dit op een structurele duurzame manier doen? En kan je zien hoe gemotiveerd kandidaten daadwerkelijk zijn voor jouw organisatie en specifieke baan? Het antwoord is ja. Het is mogelijk om op basis van het gedrag van kandidaten te zien of deze zich echt betrokken voelen bij je organisatie en voor specifiek werk. Uit onderzoek blijkt dat mensen in het algemeen, en dus ook recruiters, slecht zijn en moeite hebben met het detecteren van gedrag van gemotiveerde kandidaten.
Hoe je dit dan wel kan doen? Dat vertelt Marnix je in deze talk.
Koen Roozen
Mini training: Leer hoe je als recruiter prettig en effectief samenwerkt.
In deze mini training, gericht op beginnende recruiters, leert Koen Roozen je over vijf veel voorkomende problemen in samenwerkingen met hiring managers en hoe je daarmee kan omgaan. Denk bijvoorbeeld aan de manager die de vacature niet precies kan omschrijven, niemand goed genoeg vindt of altijd (te) laat reageert. Per situatie gaan we dieper in op de uitdaging en ontdek je verschillende manieren om jouw succes te vergroten.
Wil jij als beginnend recruiter meteen inzetten op prettige en effectieve samenwerkingen? Dan is deze mini training echt iets voor jou.
Koen Roozen, partner bij HetRecruitingKantoor, voorzitter van de Recruitercode en trainer in (strategisch) recruitment, loopt al 25 jaar rond in de wondere wereld van recruitment. Voor hem is recruitment het mooiste vak dat bestaat. Koen vertelt graag verhalen en deelt vol enthousiasme zijn ervaringen en inzichten.
Koen Roozen
Mini training: Vergroot je invloed als (aankomend) recruitmentmanager.
Juist wanneer de arbeidsmarkt nog krapper wordt, vraagt jouw organisatie om extra nieuwe mensen. Hoe zorg jij als ambitieuze recruitmentleider er dan voor dat je succesvol blijft en prettig samenwerkt met je interne opdrachtgevers?
In deze korte training laat Koen Roozen je zien hoe je budget vrijspeelt voor recruitment, wisselingen in de wervingsvraag beheersbaar maakt en voorkomt dat belangrijke kandidaten afhaken. Herpak de grip op je werk en zorg dat je niet verantwoordelijk wordt voor alle problemen. En vooral: houd plezier in recruitment!
Koen Roozen, partner bij HetRecruitingKantoor, voorzitter van de Recruitercode en trainer in (strategisch) recruitment, loopt al 25 jaar rond in de wondere wereld van recruitment. Voor hem is recruitment het mooiste vak dat bestaat. Koen vertelt graag verhalen en deelt vol enthousiasme zijn ervaringen en inzichten.
Suad Farah - Head of People & Culture @ Young_Coders
Hire attitude, teach skills
Ieder mens is anders. Net als iedere organisatie. Hoe weet je of iemand iets kan als die nog nooit de kans heeft gehad om het te laten zien? En of die dat bij jouw organisatie kan? Hoe weet je of iemand de aanleg heeft om specifieke skills zich snel eigen te maken? Hoe weet je dat iemand aanleg heeft om IT’er te worden? En hoe voorspel je of iemand dan een goede programmeur, data scientist of low coder is?
Voor organisaties zoals bijvoorbeeld PwC, Thales en WoningNet levert Young_Coders jonge IT trainees. Om dat succesvol te doen brengen ze eerst in kaart welk natuurlijk potentieel iemand heeft. Iedereen is een 8 of een 9, de vraag is waarin? Als het potentieel bekend is, leert Young_Coders ze precies die skills die passen bij hun talent.
In deze case leer je hoe je het potentieel van een kandidaat in kaart brengt. Hoe je mensen in korte tijd kan klaarstomen voor een baan in de IT als je bij binnenkomst al weet waar ze aanleg voor hebben.