In de basis mag een goede recruitmentsite geen zwakke plekken hebben. Een goede site is mooi, gebruiksvriendelijk, behulpzaam, overzichtelijk, kent een prettig sollicitatieproces en is mobiel goed toegankelijk. Natuurlijk is er verschil tussen de sites waar de nadruk op ligt, als het goed is in lijn met de organisatiewaarde. Zo behoort een technologiebedrijf meer innovatieve hoogstandjes te hebben op hun site dan bijvoorbeeld een verzekeraar. En behoort een zorginstelling meer zorg te besteden aan het gevoel dat de site geeft, bijvoorbeeld via de fotografie, dan laten we zeggen een accountant, waarvan je meer functionaliteiten en cijfermatige onderbouwing mag verwachten. Dat wil echter niet zeggen dat die accountant geen aandacht hoeft te besteden aan de look-en-feel.
Werken bij Achmea
Wat maakt het dat Achmea in 2019 tot de beste recruitmentsites van Nederland behoorde en genomineerd was voor Digitaal-Werven?
De homepage
De homepage is een belangrijke entreepagina, hoewel natuurlijk niet de enige. Door de socials komen veel bezoekers direct op de vacature, maar aangezien maar weinig mensen direct solliciteren als ze een vacature zien, komen ze daarna terug naar je homepage. De homepage krijgt dus twee soorten bezoekers: terugkerende bezoekers die komen solliciteren en bezoekers die via andere kanalen gehoord hebben over werken bij Achmea en willen kijken of ze een baan voor hen hebben. Uit internationaal onderzoek blijkt dat 80 tot 90% van alle werkzoekenden eerst solliciteert en zich pas in de organisatie gaat verdiepen als ze uitgenodigd worden. Employer branding-content is dus wel belangrijk, maar pas in de tweede fase van het solliciteren. Het proces dat kandidaten doorlopen is de afgelopen tien jaar heel sterk veranderd.
Voor beide groepen is het dus belangrijk om ze meteen te helpen een vacature te vinden. Dat doet Achmea goed. Het is ook direct het enige dat je kan doen. Geen afleiding, je bent hier voor werk, dus we helpen je de vacature te vinden en rondom die vacature vertellen we je meer.
Mooi is dat men in de zoekmachine twee opties heeft. ‘Zoek op functietitel’ en ‘Help mij bij het vinden’ waarbij je via categorieën vacatures kan zoeken.
Het vacature-overzicht
Vanuit de homepage kom je op het vacature-overzicht. Ook deze zijn goed en helder weergegeven.
De vacatures worden mooi omkaderd, het merk wordt door het logo getoond, maar belangrijker is dat men de standplaats, het aantal uur per week en het salaris meteen vermeld. Dat laatste is heel belangrijk blijkt uit alle onderzoeken, maar gebeurt nog weinig. Daarmee onderscheidt Achmea zich alweer.
De vacature
De vacature is het allerbelangrijkste onderdeel van de hele wervingssite. Als je ergens aandacht en budget aan besteedt, besteed dat dan aan de vacature zelf. Zowel de tekst als de opmaak, als de aankleding zijn extreem belangrijk. In veel gevallen is dit het enige dat een kandidaat ziet. Als je de kandidaat hier niet meteen verleidt zal deze ook niet verder kijken.
Achmea heeft een prachtig opgemaakte vacature die heel prettig leest. Men maakt slim gebruik van wit en grijs om verschillende delen van de vacature te onderscheiden, wat de leesbaarheid extreem vergroot. Kleine, simpele, makkelijk te implementeren dingen die de ervaring zoveel verbeteren. Interpolis is groen, dus er is groen verwerkt in de vacature. Een kleine branding die mooi doorgevoerd wordt.
Verder begint het met een overzicht waarin (bijna) alle belangrijke informatie vermeld wordt. Er is een extreem laagdrempelige manier om direct contact op te nemen met de recruiter die met foto erbij vermeld is. Dat maakt het persoonlijk.
Verder is goed gebruik gemaakt van vinkjes, is de tekst keurig geschreven, heeft men een video van de locatie en wordt het sollicitatieproces, in dit geval vijf stappen, helder uitgelegd.
Solliciteren
De sollicitatieknop is altijd in beeld en opent meteen in een ‘overlay’ een simpel formulier. In dit formulier geeft men even de functie nog weer, wat prettig is voor de sollicitant. Die weet nu zeker dat er niet per ongeluk een technische fout is gemaakt en zijn of haar gegevens bij de verkeerde vacature binnenkomt. Uniek is dat men vraagt om de communicatievoorkeur, dus niet de organisatie, maar de kandidaat mag kiezen. Dat is nog eens de kandidaat centraal stellen.
Tevens geeft men in een paar woorden de essentie van het privacy statement aan, met uiteraard een link naar het hele verhaal. Ook een teken van kandidaatcentraal denken.
Nog veel meer
Uiteraard heeft de site nog veel meer. Met doelgroepensites waarin per functiegebied iets uitgelegd wordt. Met sites per merk, waarin de verschillen worden uitgelegd. Met hele secties voor starters, voor wie het hele solliciteren natuurlijk iets nieuws is, traineeships en stages worden uitgelicht en nog veel meer.