Het is in de historie van Digitaal-Werven nog nooit voorgekomen dat alle genomineerden zo dicht bij elkaar lagen als dit jaar. Het niveau is in de breedte het afgelopen jaar weer toegenomen.
Wel blijven de juryleden zich soms verbazen over het recruitmentproces als zodanig. Zelfs in een markt met extreme krapte vragen organisaties veel overbodige informatie aan kandidaten. Hoewel de afgelopen jaren de sollicitatieprocessen wel per doelgroepen anders zijn ingericht blijven de processen nog altijd een uitgangspunt hanteren dat de sollicitant moeite moet doen om te solliciteren, ook voor die hele schaarse kandidaten die aan de andere kant ook continu gevraagd worden.
Onderstaande video geeft een snel overzicht van de sterke punten van de vijf genomineerden.
In dit juryrapport bespreken wij nu achtereenvolgens de vijf genomineerden met hun sterke punten en hun verbeterpunten.
Achmea
Achmea heeft een nieuwe website waar duidelijk vanuit de kandidaat gedacht is. Het is de enige website waar bijvoorbeeld de kandidaat mag kiezen hoe deze gecontacteerd wil worden. De website is heel rustig en bijna rustgevend, waarbij de homepage zonder toeters en bellen een duidelijk doel heeft, de kandidaat naar de juiste vacature brengen.
Positieve punten
- Help mij met vinden
- Mooi opgemaakte vacature
- 360 graden filmpje werkplek bij de vacature
- Kort sollicitatieformulier
Verbeterpunten
- Vanaf een vacature is er geen weg terug naar een nieuwe zoekopdracht
- Het contrast van de kleuren op de site is te laag, wat de site minder goed leesbaar maakt
- De kandidaat wordt niet geholpen in keuzes door in het oog springende buttons bijvoorbeeld
- De sollicitatieknop is niet heel duidelijk vindbaar, een zogenaamde ghost button
- De merkbeleving is erg laag en de verschillende merken worden niet geladen
- Er wordt teveel met tekst en te weinig met beeld gewerkt
Albert Heijn
Albert Heijn kent veel doelgroepen onder haar sollicitanten en heeft dus een hele moeilijke taak deze allemaal te bedienen in één en dezelfde website. Toch lukt dit ’s lands grootste kruidenier uitstekend. Met verschillende zoekfilters, verschillende vacature-opbouwen en verschillende sollicitatieprocessen bediend men de zeer diverse doelgroepen uitstekend.
Positieve punten
- Salarisindicator bij bijbanen
- Kalender met benodigde werktijden bij bijbanen
- Zoeken via een kaart en reistijd calculator
- Sollicitatietips bij starters
- Vacatures voor professionals lijken bijna een infographic
- Interactieve video’s
- Recensies van Glassdoor bij de vacatures
Verbeterpunten
- Branding is niet heel AH, zo is de steunkleur groen niet het gebruikelijke Oranje
- Te snel komen er 0 vacatures uit een zoekopdracht naar voren
- Indien er 0 vacatures zijn bij een zoekopdracht wordt de kandidaat niet echt geholpen
- Zoveel zoekopties en -mogelijkheden dat er keuzestress en Fear of Missing Out ontstaat
Boskalis
Boskalis heeft iets dat geen enkele andere van de genomineerden heeft. Bij binnenkomst op de homepage creëert het een WAUW gevoel. Deze organisatie heeft natuurlijk ook iets unieks, enorme, massale, prachtige schepen en platformen waar het mee werkt. De animatie brengt dit perfect in kaart, zonder zich volledig te richten op de ‘rauwe zeebonken’. Nergens is het gevoel zo sterk als bij Boskalis, maar Boskalis kan qua gebruikersgemak nog veel leren van de andere genomineerden.
Positieve punten
- Animatie op de homepage
- Projecten in woord en beeld
- Foto’s en video’s van de projecten en producten
- De merkbeleving is geweldig
Verbeterpunten
- Zoeken naar vacatures komt snel op 0 vacatures uit
- Mix van Engels en Nederlands door elkaar loopt niet lekker
- Lang sollicitatieformulier met veel overbodige vragen
- Slecht opgemaakte vacatures bestaande uit puur tekst
- Veel niet klikbare functionaliteiten waar je dat wel zou verwachten
- Twee onderdelen met ‘coming soon’ geeft het gevoel alsof de site nog niet af is
Coolblue
Coolblue is een uniek Nederlands merk en die uniciteit komt ook geheel in hun wervingssite te voorschijn. Coolblue is duidelijk trots op hun medewerkers en dat blijkt ook uit elke uiting. Praktisch elke foto heeft een medewerker erop staan. De vacatures gaan over jou. De schrijfstijl is uniek, bijzonder, passend bij de merkbeleving en gewoon heel erg goed. Coolblue heeft de optimale winkelervaring doorgevoerd in een optimale sollicitatie-ervaring.
- Vrolijke communicatie
- Typische Coolblue bewoordingen als ‘droombaangenerator’ en ‘standaard meegeleverd’
- Super kort formulier
- Eenvoudige en vriendelijke procedure
- Een zoekfunctie zoals je die bij hun webshop ook hebt
- De merkbeleving is volledig consistent met wat je van Coolblue verwacht
- Coolblue biedt een feed forward: welke documenten heb je nodig voor de sollicitatie
Verbeterpunten
- Er is weinig additionele informatie naast de vacature, waar dan wel veel in staat
- Geen video content, wat je bij Coolblue wel zou verwachten
- Ook als je vacatures opslaat blijft het winkelmandje leeg
- Beschrijf hoeveel geld iemand krijgt in de vacature
NS
De NS heeft net als Albert Heijn de moeilijke taak om veel verschillende doelgroepen op één site samen te brengen en is daar ook uitstekend in gelukt. Net als Coolblue weet de NS haar merkwaarden en -beleving perfect door te voeren op de wervingssite. Met veel handige tabbladen, die onthouden worden als je terug komt op de site en locatiegebonden zoekmogelijkheden past de NS de positieve elementen die we kennen van de reisplanner toe in hun wervingssite.
Positieve punten
- Veel handige locatie gedreven functies
- Goede zoekfuncties met dynamische vacatures boven de vouw eronder
- Korte en duidelijke teksten
- Mooi opgemaakte en aangeklede vacatures
- De mobiele ervaring van de NS is superieur
Verbeterpunten
- Weinig filmpjes
- Redelijk lange formulieren
- De unieke werkplekken, die stations zijn, worden niet benut in beeld
- Foto’s en informatie over recruiters is niet consistent
Winnaar
De winnaar van de Digitaal-Werven award 2019 is: NS