fbpx

Het is in de historie van Digitaal-Werven nog nooit voorgekomen dat alle genomineerden zo dicht bij elkaar lagen als dit jaar. Het niveau is in de breedte het afgelopen jaar weer toegenomen.

Wel blijven de juryleden zich soms verbazen over het recruitmentproces als zodanig. Zelfs in een markt met extreme krapte vragen organisaties veel overbodige informatie aan kandidaten. Hoewel de afgelopen jaren de sollicitatieprocessen wel per doelgroepen anders zijn ingericht blijven de processen nog altijd een uitgangspunt hanteren dat de sollicitant moeite moet doen om te solliciteren, ook voor die hele schaarse kandidaten die aan de andere kant ook continu gevraagd worden.

Onderstaande video geeft een snel overzicht van de sterke punten van de vijf genomineerden.

In dit juryrapport bespreken wij nu achtereenvolgens de vijf genomineerden met hun sterke punten en hun verbeterpunten.

Achmea

Achmea heeft een nieuwe website waar duidelijk vanuit de kandidaat gedacht is. Het is de enige website waar bijvoorbeeld de kandidaat mag kiezen hoe deze gecontacteerd wil worden. De website is heel rustig en bijna rustgevend, waarbij de homepage zonder toeters en bellen een duidelijk doel heeft, de kandidaat naar de juiste vacature brengen.

Positieve punten

  • Help mij met vinden
  • Mooi opgemaakte vacature
  • 360 graden filmpje werkplek bij de vacature
  • Kort sollicitatieformulier

Verbeterpunten

  • Vanaf een vacature is er geen weg terug naar een nieuwe zoekopdracht
  • Het contrast van de kleuren op de site is te laag, wat de site minder goed leesbaar maakt
  • De kandidaat wordt niet geholpen in keuzes door in het oog springende buttons bijvoorbeeld
  • De sollicitatieknop is niet heel duidelijk vindbaar, een zogenaamde ghost button
  • De merkbeleving is erg laag en de verschillende merken worden niet geladen
  • Er wordt teveel met tekst en te weinig met beeld gewerkt

Albert Heijn

Albert Heijn kent veel doelgroepen onder haar sollicitanten en heeft dus een hele moeilijke taak deze allemaal te bedienen in één en dezelfde website. Toch lukt dit ’s lands grootste kruidenier uitstekend. Met verschillende zoekfilters, verschillende vacature-opbouwen en verschillende sollicitatieprocessen bediend men de zeer diverse doelgroepen uitstekend.

Positieve punten

  • Salarisindicator bij bijbanen
  • Kalender met benodigde werktijden bij bijbanen
  • Zoeken via een kaart en reistijd calculator
  • Sollicitatietips bij starters
  • Vacatures voor professionals lijken bijna een infographic
  • Interactieve video’s
  • Recensies van Glassdoor bij de vacatures

Verbeterpunten

  • Branding is niet heel AH, zo is de steunkleur groen niet het gebruikelijke Oranje
  • Te snel komen er 0 vacatures uit een zoekopdracht naar voren
  • Indien er 0 vacatures zijn bij een zoekopdracht wordt de kandidaat niet echt geholpen
  • Zoveel zoekopties en -mogelijkheden dat er keuzestress en Fear of Missing Out ontstaat

Boskalis

Boskalis heeft iets dat geen enkele andere van de genomineerden heeft. Bij binnenkomst op de homepage creëert het een WAUW gevoel. Deze organisatie heeft natuurlijk ook iets unieks, enorme, massale, prachtige schepen en platformen waar het mee werkt. De animatie brengt dit perfect in kaart, zonder zich volledig te richten op de ‘rauwe zeebonken’. Nergens is het gevoel zo sterk als bij Boskalis, maar Boskalis kan qua gebruikersgemak nog veel leren van de andere genomineerden.

Positieve punten

  • Animatie op de homepage
  • Projecten in woord en beeld
  • Foto’s en video’s van de projecten en producten
  • De merkbeleving is geweldig

Verbeterpunten

  • Zoeken naar vacatures komt snel op 0 vacatures uit
  • Mix van Engels en Nederlands door elkaar loopt niet lekker
  • Lang sollicitatieformulier met veel overbodige vragen
  • Slecht opgemaakte vacatures bestaande uit puur tekst
  • Veel niet klikbare functionaliteiten waar je dat wel zou verwachten
  • Twee onderdelen met ‘coming soon’ geeft het gevoel alsof de site nog niet af is

Coolblue

Coolblue is een uniek Nederlands merk en die uniciteit komt ook geheel in hun wervingssite te voorschijn. Coolblue is duidelijk trots op hun medewerkers en dat blijkt ook uit elke uiting. Praktisch elke foto heeft een medewerker erop staan. De vacatures gaan over jou. De schrijfstijl is uniek, bijzonder, passend bij de merkbeleving en gewoon heel erg goed. Coolblue heeft de optimale winkelervaring doorgevoerd in een optimale sollicitatie-ervaring.

Positieve punten

  • Vrolijke communicatie
  • Typische Coolblue bewoordingen als ‘droombaangenerator’ en ‘standaard meegeleverd’
  • Super kort formulier
  • Eenvoudige en vriendelijke procedure
  • Een zoekfunctie zoals je die bij hun webshop ook hebt
  • De merkbeleving is volledig consistent met wat je van Coolblue verwacht
  • Coolblue biedt een feed forward: welke documenten heb je nodig voor de sollicitatie

Verbeterpunten

  • Er is weinig additionele informatie naast de vacature, waar dan wel veel in staat
  • Geen video content, wat je bij Coolblue wel zou verwachten
  • Ook als je vacatures opslaat blijft het winkelmandje leeg
  • Beschrijf hoeveel geld iemand krijgt in de vacature

NS

De NS heeft net als Albert Heijn de moeilijke taak om veel verschillende doelgroepen op één site samen te brengen en is daar ook uitstekend in gelukt. Net als Coolblue weet de NS haar merkwaarden en -beleving perfect door te voeren op de wervingssite. Met veel handige tabbladen, die onthouden worden als je terug komt op de site en locatiegebonden zoekmogelijkheden past de NS de positieve elementen die we kennen van de reisplanner toe in hun wervingssite.

Positieve punten

  • Veel handige locatie gedreven functies
  • Goede zoekfuncties met dynamische vacatures boven de vouw eronder
  • Korte en duidelijke teksten
  • Mooi opgemaakte en aangeklede vacatures
  • De mobiele ervaring van de NS is superieur

Verbeterpunten

  • Weinig filmpjes
  • Redelijk lange formulieren
  • De unieke werkplekken, die stations zijn, worden niet benut in beeld
  • Foto’s en informatie over recruiters is niet consistent

Winnaar

De winnaar van de Digitaal-Werven award 2019 is: NS

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, socialemediafuncties te bieden en ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze socialemedia-, advertentie- en analysepartners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacybeleid

Welke informatie verzamelen we?

We verzamelen informatie van u wanneer u zich registreert op onze site of een bestelling plaatst. Bij het bestellen of registreren op onze site, kunt u worden gevraagd om uw naam, e-mailadres of postadres in te voeren.

Voor welke doeleinden gebruiken we uw informatie?

De informatie die we van u verzamelen, kan op een van de volgende manieren worden gebruikt: Om uw ervaring te personaliseren (uw informatie helpt ons om beter te reageren op uw individuele behoeften) Om onze website te verbeteren (we streven er voortdurend naar om onze website aan te passen op basis van de informatie en feedback die we van u ontvangen) Om de klantenservice te verbeteren (uw informatie helpt ons om effectiever te reageren op uw klantenserviceverzoeken en ondersteuningsbehoeften) Om transacties te verwerken Uw informatie, of deze nu openbaar of privé is, zal niet worden verkocht, uitgewisseld, overgedragen of aan een ander bedrijf worden gegeven om welke reden dan ook, zonder uw toestemming, anders dan voor het uitdrukkelijke doel van het leveren van het gekochte product of de gevraagde dienst. Om een wedstrijd, promotie, enquête of andere sitefunctie te beheren Om periodieke e-mails te verzenden Het e-mailadres dat u opgeeft voor orderverwerking, zal alleen worden gebruikt om u informatie en updates te sturen met betrekking tot uw bestelling.

Hoe beschermen we uw informatie?

We implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te handhaven wanneer u een bestelling plaatst of uw persoonlijke informatie invoert, indient of toegang verkrijgt. We bieden het gebruik van een beveiligde server aan. Alle geleverde gevoelige/kredietinformatie wordt via Secure Socket Layer (SSL) technologie verzonden en vervolgens versleuteld in de database van onze betalingsgateway, alleen toegankelijk voor degenen die gemachtigd zijn met speciale toegangsrechten tot dergelijke systemen, en die verplicht zijn om de informatie vertrouwelijk te houden. Na een transactie worden uw privégegevens (creditcards, burgerservicenummers, financiële gegevens, enz.) niet langer dan 60 dagen bewaard.

Gebruiken we cookies?

Ja (Cookies zijn kleine bestanden die een site of haar serviceprovider via uw webbrowser naar uw computers harde schijf overbrengt, als u dit toestaat) waarmee de sites of serviceproviders systemen uw browser kunnen herkennen en bepaalde informatie kunnen vastleggen en onthouden. We gebruiken cookies om ons te helpen de items in uw winkelwagen te onthouden, uw voorkeuren voor toekomstige bezoeken te begrijpen en op te slaan, de advertenties bij te houden en gegevens over het verkeer op de site en de interactie op de site samen te stellen, zodat we in de toekomst betere site-ervaringen en tools kunnen aanbieden. We kunnen contracteren met externe serviceproviders om ons te helpen onze sitebezoekers beter te begrijpen. Deze serviceproviders zijn niet gemachtigd om de informatie namens ons te gebruiken, behalve om ons te helpen bij het uitvoeren en verbeteren van ons bedrijf. Als u dat wilt, kunt u ervoor kiezen om telkens wanneer er een cookie wordt verzonden, gewaarschuwd te worden, of u kunt ervoor kiezen om alle cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Zoals de meeste websites, als u uw cookies uitschakelt, zullen sommige van onze services mogelijk niet correct functioneren. U kunt echter nog steeds bestellingen plaatsen door contact op te nemen met de klantenservice. Google Analytics We gebruiken Google Analytics op onze sites voor anonieme rapportage van het gebruik van de site en voor advertenties op de site. Als u zich wilt afmelden voor het monitoren van uw gedrag door Google Analytics op onze sites, gebruikt u deze link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Onthullen we informatie aan externe partijen?

Wij verkopen, verhandelen of overdragen uw persoonlijk identificeerbare informatie niet aan externe partijen. Dit omvat niet vertrouwde derde partijen die ons helpen bij het exploiteren van onze website, het uitvoeren van ons bedrijf of het bedienen van u, zolang die partijen ermee instemmen deze informatie vertrouwelijk te houden. We kunnen ook uw informatie vrijgeven wanneer we van mening zijn dat vrijgave gepast is om te voldoen aan de wet, ons sitebeleid af te dwingen of de onze of anderen rechten, eigendom of veiligheid te beschermen. Niet-persoonlijk identificeerbare bezoekersinformatie kan echter aan andere partijen worden verstrekt voor marketing, reclame of andere doeleinden.

Registratie

De minimale informatie die we nodig hebben om u te registreren, is uw naam, e-mailadres en een wachtwoord. We stellen u meer vragen voor verschillende services, waaronder verkooppromoties. Tenzij we anders zeggen, moet u alle registratievragen beantwoorden. We kunnen ook enkele andere vrijwillige vragen stellen tijdens de registratie voor bepaalde services (bijvoorbeeld professionele netwerken) zodat we een duidelijker beeld van u kunnen krijgen. Dit stelt ons ook in staat om services voor u te personaliseren. Om ons te helpen bij onze marketing, naast de gegevens die u aan ons verstrekt als u zich registreert, kunnen we ook gegevens verkrijgen van vertrouwde derde partijen om ons te helpen begrijpen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent. Deze ‘profilering’-informatie wordt geproduceerd uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder openbaar beschikbare gegevens (zoals het kiesregister) of uit bronnen zoals enquêtes en peilingen waarbij u toestemming heeft gegeven voor het delen van uw gegevens. U kunt ervoor kiezen om dergelijke gegevens niet met de Guardian te delen vanuit deze bronnen door in te loggen op uw account en de instellingen in het privacygedeelte te wijzigen. Nadat u zich heeft geregistreerd, en met uw toestemming, kunnen we u e-mails sturen waarvan wij denken dat ze interessant voor u zijn. Nieuwsbrieven kunnen worden gepersonaliseerd op basis van wat u heeft gelezen op theguardian.com. Op elk moment kunt u beslissen om deze e-mails niet te ontvangen en kunt u zich ‘uitschrijven’. Inloggen met sociale netwerkreferenties Als u inlogt op onze sites met een Facebook-login, verleent u toestemming aan Facebook om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum en locatie die vervolgens worden gebruikt om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt ook uw foto van Facebook gebruiken als onderdeel van uw profiel. Dit stelt ons en Facebook ook in staat om uw, netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Facebook-accountinstellingen. Als u de Guardian-app uit uw Facebook-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Google-login, verleent u toestemming aan Google om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum, geslacht en locatie die we vervolgens zullen gebruiken om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt uw foto van Google ook als onderdeel van uw profiel gebruiken. Dit stelt ons ook in staat om uw netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Google-accountinstellingen te delen. Als u de Guardian uit uw Google-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Twitter-login, ontvangen we uw avatar (het kleine plaatje dat naast uw tweets verschijnt) en Twitter-gebruikersnaam.

Compliance met de Children’s Online Privacy Protection Act

We voldoen aan de vereisten van COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we verzamelen geen informatie van iemand onder de 13 jaar. Onze website, producten en diensten zijn allemaal gericht op mensen van 13 jaar of ouder.

Uw persoonlijke informatie bijwerken

We bieden een pagina 'Mijn gegevens' (ook wel Dashboard genoemd), waar u op elk moment uw persoonlijke informatie kunt bijwerken en uw marketingvoorkeuren kunt wijzigen. U kunt naar deze pagina gaan vanaf de meeste pagina's op de site - klik eenvoudig op de link 'Mijn gegevens' boven aan het scherm wanneer u bent aangemeld.

Alleen online privacybeleid

Dit online privacybeleid is alleen van toepassing op informatie die wordt verzameld via onze website en niet op informatie die offline wordt verzameld.

Uw toestemming

Door onze site te gebruiken, stemt u in met ons privacybeleid.

Wijzigingen in ons privacybeleid

Als we besluiten om ons privacybeleid te wijzigen, zullen we die wijzigingen op deze pagina plaatsen.
Save settings
Cookies settings