Dit is het vijfde en voorlopig artikel in deze serie. Eerder schreef ik over:
- Zoeken op je recruitmensite
- Vacatures en de invloed van AI
- Chatbots
- Dynamische content op basis van eerder bezoek
In dit artikel wil ik die zaken samenvoegen tot de nieuwe totaalervaring. Toen ik vorig jaar de vraag kreeg: hoe gaat AI de recruitmensite veranderen was mijn gedachte: niet zoveel. Maar na gesprekken met Radancy en een demo van hun nieuwe technologie ben ik van mening veranderd.
Ik denk niet dat sites gaan verdwijnen zoals sommige denken, niet op korte termijn tenminste. Simpelweg omdat AI ook ergens van moet leren en zolang banen bestaan, je recruitmentsite waarde heeft.
Dus in dit artikel wil ik een reis beschrijven zoals de kandidaat die in de nabije toekomst kan gaan maken.
De reis van de kandidaat
Mijn reist als kandidaat begint bij een AI bot aan wie ik vraag welke organisaties passen bij mijn profiel op basis van wat de LLM al heeft geleerd op basis van al mijn gesprekken. Welke zaken ik belangrijk vind, welke normen en waarden en drijfveren voor mij belangrijk zijn in een werk context. De LLM adviseert een tiental organisaties waarvan die weet dat die overeenkomen met mijn kandidaat profiel.
De organisatie moet er dus zorgen dat alle content, inclusief de vacatures die open staan, voor de LLM niet alleen toegankelijk, maar ook geoptimaliseerd is.
Daarna bezoek ik elk van deze organisaties en stel via een vergelijkbare zoekopdracht de vraag, maar nu aan deze specifieke organisatie, welke banen ze denken bij mijn skills te passen. De website geeft me enkele passende vacatures, waarbij de nadruk in de vacatures gelegd wordt op de zaken die het weet dat ik belangrijk vindt OF het geeft me aan dat de vacature die de AI site denkt dat het beste bij mij past op dit moment niet beschikbaar is, maar dat die gemiddeld elke 6 maanden open komt en het nu 3 maanden geleden is. Of ik een alert wil hebben als die functie weer beschikbaar is?
Ik doe dit op elk van de tien organisaties die mijn vertrouwde LLM me heeft geadviseerde. Of misschien doet mijn agent het wel natuurlijk, maar laten we er even vanuit gaan dat ik dit nog zelf doe.
De websites hebben dus natural language search en vacatureteksten die zich aanpassen aan mijn wensen en vooral de informatie laten zien die voor mij relevant is.
Op de site waar ik een vacature zie die ik denk dat echt bij me past vraag ik aan de chatbot naar de details die niet meteen in de vacature staan, gewoonweg omdat ze secundair zijn qua belang voor mij, maar niet totaal onbelangrijk. Ik vraag bijvoorbeeld naar hoe inclusief de organisaties is en of voor deze functie ik een paar dagen per week mag thuiswerken.
De organisatie heeft een chatbot die context aware is en toegang heeft tot alle informatie over zowel de organisatie als de vacature.
Aangezien ik elk van de tien organisaties wil bekijken doe ik een paar dagen over deze zoektocht. Na ruim een week heb ik besloten me iets verder te willen verdiepen in twee van deze organisaties. Ik kom terug op hun site en krijg meteen de vacature te zien waar ik de vorige keer naar heb gekeken, maar ook een video interview met iemand van de HR afdeling en een artikel over de meeting van het LHBTIQ+ netwerk van de organisatie. Die bekijk ik en ik wordt enthousiaster over deze organisatie. Ik vraag de chatbot nog hoeveel van deze meetings er op jaarbasis zijn en nadat het antwoord is dat er elk kwartaal een meeting is, maar dat er ook elk kwartaal voor een andere groep een meeting is, waardoor er maandelijks meetings zijn voor groepen binnen de organisatie vraag ik de chatbot me de vacature opnieuw te laten zien. Ik lees deze normaals door en heb nog een laatste vraag, namelijk wie mijn toekomstige manager zal zijn. Nadat ik ook daar geen ‘red flags’ zie op haar Linkedin profiel besluit ik te solliciteren.
Toekomstmuziek?
Is dit toekomstmuziek? Ja, misschien nog wel een beetje. Maar de meeste van deze bouwstenen heb ik al gezien in de demo die ik van Radancy heb gehad en de rest is iets waar ik van overtuigd ben dat ze het komende jaar aan gaan werken om realiteit te maken.
De enige vraag is: welke organisatie gaat dit als eerste uitrollen? Wie durft echt de stap te zetten naar een nieuwe realiteit. Zoals Deloitte ooit (met Maximum, dat nu Radancy Nederland is) een recruitmensite ontwikkelde die tot dat moment ook alleen in artikelen als deze van Digitaal-Werven bestond. Want wat hier beschreven werd was niet realistisch, tot het ineens realiteit was.