Voor de vierde recensie in het kader van de Academische ziekenhuizen kijken we naar UMC Utrecht. Ooit hadden ze als één van de eerste een serieuze wervingssite. Tussen 2006 en 2008 hadden ze volgens (een inmiddels niet meer bestaand) onderzoek zelfs enkele keren de beste recruitmentsite. Tijd dus voor een kritische review van de huidige activiteiten. De site is wel te vinden via werkenbijumcutrecht.nl, maar niet (tevens) via umcu.nl wat het in de volksmond wel genoemd wordt. Opvallend is dat de werkenbijumcu.nl nog vrij is, terwijl umcu.nl zelf wel door het UMC Utrecht is geregistreerd. Deze verwijst overigens niet door, dus helemaal wakker is men er niet.
Homepage
De homepage is druk. Heel erg druk. Waar moet ik in hemelsnaam heen? Wat moet ik doen? Waar ga ik wat kunnen vinden? Persoonlijk ben ik geen fan van dit design. Het was enkele jaren geleden populair en ook toen kon ik het niet waarderen. Veel te veel informatie, geen duidelijk doel, geen call-to-action.
Links heb je ‘verfijnopties’, maar er staan geen vacatures centraal. Rechts staan vacatures. En in het midden staat een hoop informatie, met top jobs en minder patient. Het lijkt wel of niemand een keuze heeft durven maken en dus alles er maar is ingevoegd.
Mijn gevoel zegt dat als je de ‘bounce rate’ vergelijkt tussen UMC Utrecht en VUmc voor de homepage alleen dat het verschil minimaal 5% is, misschien wel 10%. Dus dat bij UMC Utrecht tussen de 5% en 10% meer bezoekers meteen wegklikt op de homepage.
Informatie
Het voordeel van een site met zoveel informatie, is dat er ook veel informatie is. Zoals je kan zien aan het menu hiernaast heeft men overal wel een artikel over geschreven. Over de arbeidsvoorwaarden schrijft men ongelofelijk veel. De CAO staat ook gelinkt, maar in tegenstelling tot bij de andere academische ziekenhuizen helemaal onderaan de pagina met een ver weggestopt linkje waarna je zelf op de andere site moet gaan zoeken. Een stuk minder kandidaat vriendelijk dus.
Ook de procedure is beschreven, maar lang niet zo mooi en uitgebreid of overzichtelijk als de arbeidsvoorwaarden. De snelheid van de reactie is snel (zou dat een paar minuten of een paar weken zijn?) en de gesprekken die je krijgt zijn meestal met… of soms krijg je… niet heel verhelderend.
Verder staat er bij bijvoorbeeld vakantiewerk alleen dat men al genoeg aanmeldingen binnen heeft. Haal dan het kopje weg of open gewoon de poule voor volgende jaren. Waarom niet? Waarom zou je niet nu al zeggen: wil je volgend jaar geïnformeerd worden als we weer vakantiekrachten werven? Laat hier je e-mail adres achter. Een gemiste kans.
Vacatures
Inmiddels ben ik er achter wat die vreemde verfijnopties op de homepage doen. Die verfijnen alles. Artikelen, collega’s, video’s, evenementen en vacatures. Leuk bedacht, maar ik vraag me ten zeerste af wie dat gebruikt en of de gewone bezoeker dat doorheeft.
Als ik alles uitvink behalve vacatures en dan zoek op innovatie en HBO krijg ik het volgende resultaat.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het niet. Dan heb je dus zo’n groot vlak voor je vacature en dan zegt iemand: ‘laten we het wit laten’. Niet: laten we erin zetten wat de functie inhoud. Laten we er een regel uitleg in doen. Laten we er een opleidingsniveau of aantal jaar werkervaring in zetten. Of laten we er iets in doen waar een kandidaat iets aan heeft.
Het tweede wat ik niet begrijp is het + teken onderaan. Hoezo +. Wat wil ik meer? Ik wil meer lezen? Geen me een ‘bekijk vacature’ tekst in die oranje balk.
De vacature zelf begint met de afdeling erbij te vermelden, maar verder ook niets. In tegenstelling tot alle andere academische ziekenhuizen hier geen kort profiel. Geen ‘opleiding, sluitingsdatum, salarisindicatie, etc’. Die salarisindicatie staat dan wel weer verderop in de tekst.
Opvallend is ook dat de teksten niet geheel foutloos zijn. Nu weet ik, het kan toeval zijn (ik bekijk twee functies en zie meteen dit staan), maar slordig is het wel.
Onder in de vacature staat wel steeds iets dat ik erg kan waarderen: stel een vraag over deze vacature. Die link opent vervolgens een mail naar steeds 3 e-mail adressen waarvan ik geen idee heb wie het zijn. Voor iets dat zo privacy gevoelig is als solliciteren had ik daar graag iets meer over gelezen. Voor inhoudelijke vragen kan je terecht bij persoon X die functie Y doet op e-mail adres Z.
Solliciteren
Voor ik kon solliciteren moest ik even heel erg goed zoeken. Verstopt in de onderste balk met dezelfde omvang als de rest staat een solliciteer knopje.
Het solliciteren begint met een schrikreactie. Stap 1 van de 5? Ben ik weer bij ASML terecht gekomen? Alleen is stap 1 al helemaal ingevoerd. Waarom krijg ik dit nog te zien? Waarom staat die niet gewoon boven de dingen die ik moet invullen?
Bij stap 2 moet ik mijn gegevens invoeren. Ik kan dat middels Linkedin doen staat er boven, helaas werkt dat dus niet. Een foutmelding. Slordig, want het is duidelijk dat deze vorm van gegevens opvragen al heel lang offline gehaald is door Linkedin.
Controle op de in te vullen velden zit er ook niet in. Een telefoonnummer van 444 is acceptabel en een e-mail adres zonder een @ of een . accepteert hij ook gewoon. Vervolgens moet ik handmatig mijn meest relevante opleiding gaan invullen. Beste UMC Utrecht: Dat staat in mijn CV. Hier haak ik af.
Conclusie
De site van UMC Utrecht is wat mij betreft best spannend te noemen. Ze hebben met het verfijnen op veel meer dan alleen vacatures iets gedaan wat ik nog nooit ergens ben tegen gekomen. Of het zinvol is vraag ik me af, maar spannend is het.
Wat echter vervelend is, zijn de vele fouten, slordigheden en slecht ontworpen gebruiksinterfaces. Een + in plaats van een ‘lees meer’ link. Geen informatie bij de vacatures. Een sollicitatieproces met 5 pagina’s en een Linkedin integratie die niet werkt.
De overvloed aan informatie en poging om heel modern te zijn scoren wel enkele punten, maar het zeer gebruiksonvriendelijke design kost ze weer veel punten wat mij betreft. Deze site geef ik een 6. Net als die van ErasmusMC. Twee totaal verschillende sites qua uiterlijk, die als ze van elkaar zouden leren samen best een eind kunnen komen.
Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites en Bol.com als winnaar van de beste ervaring 2014.