Na vorige week de recruitmentsites van VUmc en ErasmusMC te hebben bekeken gaan we vandaag naar het Oosten van het land, naar het RadboudMC in Nijmegen. Het begint met een kleine teleurstelling, werkenbijradboudmc.nl komt namelijk nergens uit. De domeinnaam is nog vrij, dus iemand heeft in Nijmegen een beetje zitten slapen. Op RadboudMC/werkenbij is het vacature deel wel te vinden.
Homepage
Positief is het feit dat Werken Bij heel centraal, als tweede optie, in het menu staat van de algemene RadboudMC site. Dat geeft me aan dat ze het werven van personeel serieus nemen.
Over de indeling van de pagina ben ik minder te spreken. Twee menu’s, links en rechts. Dat is verwarrend en een usability no-no. Dat gaat namelijk tegen de menselijke psyche in. Ook snap ik de structuur totaal niet. Op twee plekken vacatures, working at (zal wel Engels zijn), persoonlijke ontwikkeling links, talentprogramma’s rechts. Het is nogal chaotisch. Ook heeft de site geen hele duidelijk call-to-action. Je wordt niet zoals bij VUmc echt geholpen.
In vergelijking met de site van het ErasmusMC zit dit er dan wel visueel weer iets beter uit. De look-en-feel is moderner.
Informatie
Ook hier linkt men keurig naar de CAO bij de sectie arbeidsvoorwaarden en onder het kopje salaris heeft men zelfs een aparte PDF gemaakt met de tabellen waar men naar linkt. Goed, een PDF die je ook mooi visueel kan kunnen weergeven, maar het is wel een stukje service. Er staat van alles op in hele korte stukjes tekst. Lekker to-the-point. Keurig.
Bij de arbeidsvoorwaarden verandert het menu aan de rechterkant en komen er weer nieuwe opties bij, zoals opleidingen. Ik begrijp de gedachte, maar kan de uitvoering niet echt waarderen. Het is niet de plek waar ik dat zou zoeken.
Over de sollicitatie-procedure kon ik initieel niets vinden. Maar ook deze optie komt ineens in het rechter menu terecht als ik op vacatures klik. Dat is jammer. Een stukje waardevolle informatie dat je zo diep verstopt. Weer een reden om niet met zo’n dubbele menustructuur te willen werken.
In de procedure stelt men de SollicitatieCode van de NVP te onderschrijven. Netjes. Men geeft keurig aan dat je binnen vijf dagen een ontvangstbevestiging krijgt. Dat is wel lang (voor een auto reply), maar vooruit. De rest van de procedure is echt keurig omschreven, behalve dat men geen indicatie geeft hoe snel je een inhoudelijke reactie mag verwachten. Jammer dat men deze informatie dus zo ver weg stopt.
Vacatures
De vacatures dan. Ze hebben er 42 op het moment van schrijven en ze zijn gewoon keurig in de site opgenomen. Niet een aparte site zoals je wel eens ziet. De look-en-feel blijft behouden.
Jammer is de informatie ie geboden wordt bij dit profiel. Die is wel heel beperkt. Afdeling, uren en plaatsing. Plaatsing is denk ik de plaatsingsdatum, aangezien de plaatsing van de persoon anders al is geweest. Het kopje video is nergens ingevuld. En die functie van 46 uur, zou dat een tikfout zijn?
Wat ik mis bij dit overzicht is informatie. Wat zou een ‘qualified person’ doen? Een gekwalificeerd persoon. Ik ben voor best een paar dingen gekwalificeerd, maar of het voor deze functie is? Ook mis ik dingen als opleidingsniveau en ervaringsjaren.
Wat wel positief is, is dat men het persoonlijk heeft gemaakt. Naast de vacatures staan meteen de foto’s van de recruiters met hun telefoonnummers. Ik zou er ook nog een direct e-mail adres bij zetten (zeker als je internationale onderzoekers werft), maar vooruit.
Vacature-detailpagina
Ook hier is de switch van Nederlands en Engels ingebouwd. Engelstalige vacatures hebben een apply knop, Nederlandstalige een solliciteerknop. Goed gedaan. Voor wie het zich trouwens afvraagt, de qualified person is een Nederlandse functie…
Bovenin staat, niet bij elke functie, maar wel bij veel, een samenvatting. Keurig. Hierin staat voor een groot deel de informatie die ik zou willen zien. Schaal 7, maar ook meteen het salaris erbij. Netjes. Goed. Aantal uur per week en in dit geval zelfs de periode. Ik mis wederom het gewenste opleidingsniveau en aantal jaar ervaring.
De vacatures zijn vervolgens netjes opgemaakt, keurig leesbaar lettertype, gewoon keurig.
Solliciteren
Het moment dat ik op solliciteren klik… jammer. Ineens is de hele look-en-feel weg. Waarom? Waarom kan dit niet net als je vacatures netjes in de rest van de site? Want daarna is het perfect. Ze vragen je keurig om je CV en geven je keurig uitleg over hoe dit werkt. Dat je het formulier terug krijgt en dat op fouten mag controleren. Super gewoon. Maar waarom dan niet gewoon in een iframe in je normale website, waarbij het RadboudMC logo zichtbaar blijft en zo?
Waar ik ook heel blij van word, er staat (een verplichte) vraag hoe je op de vacature gewezen bent. Met twee opties: via een medewerker van het RadboudMC of anders. Hiermee tackelt men dus de ‘referral bonus’. Goed, er zijn denk ik slimmere manieren om dat te doen, maar ze denken dus ook aan hun eigen medewerkers en de referrals. Keurig.
Conclusie
Ik heb een heel dubbel gevoel bij deze website. Daar waar de site van het VUmc duidelijk een topper is, en die van het ErasmusMC duidelijk een likje verf nodig heeft, zit RadboudMC er een beetje tussenin.
Het oogt beter, maar het voelt niet goed. Teveel ‘details’ zijn over het hoofd gezien. Maar wat me vooral stoort is dat veel dingen die niet goed voelen geen foutjes zijn, maar gewoon slechte keuzes. Normaal ben ik altijd van het ‘een keuze is beter dan geen keuze’, maar in dit geval zijn er heel wat keuzes gemaakt die echt niet slim zijn. De dubbele menustructuur links en rechts is iets dat ik echt niet meer kan begrijpen anno 2015. De vacatures in zo’n smal frame presenteren dat er bijna geen ruimte is om iets te presteren snap ik ook niet.
Ik geef de site een 6,5 met veel opwaarts potentieel. Een paar kleine aanpassingen in het ontwerp, en dan kijk ik vooral naar het gebruikersgemak, zou wonderen doen.
Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites en Bol.com als winnaar van de beste ervaring 2014.