Juryrapport
De jury van Digitaal-Weven 2023 heeft veel mooie dingen gezien, veel inspirerende voorbeelden, maar vind eigenlijk wel dat de lat best iets omhoog mag. Naast iets moois had elk van de genomineerden ook nog kleine foutjes en slordigheden op hun site. Van missende pagina’s tot verkeerde pull downs en van niet goed uitgelijnde knoppen tot fouten in de filter opties.
De jury heeft hele mooie dingen gezien, maar miste op sommige punten ook net die extra punch die de ervaring net naar een hoger niveau kon tillen. De top van de Nederlandse corporate recruitmentsites is erg breed en de 25 tot 30 beste zitten dicht bij elkaar. De jury daagt daarom alle partijen uit om voor 2024 de lat net iets hoger te leggen en te excelleren.
Een nominatie voor Digitaal-Werven, dat de 650 grootste en bekendste werkgevers van Nederland onderzoekt, is al een prijs op zich. Deze sites behoren tot de 1% beste van ons land. Toch is er ook voor hen nog ruimte voor verbetering. In alfabetische volgorde bespreekt de jury de sterke en verbeterpunten van de genomineerden.
Jumbo
Jumbo heeft als Employer Brand ‘hier gebeurt het’ en er gebeurt ook echt wat op de site. De welke bijbaan past bij je test is bijzonder leuk gedaan en de hele ervaring is fris en gericht op de doelgroep. De bedank pagina na de sollicitatie is ook een feestje.
Verbeterpunten heeft Jumbo ook, zo is het verschil tussen Jumbo en La Place niet duidelijk, is het gebruik van video beperkt en zou er bij bepaalde banen echt net iets meer informatie verschaft mogen worden.
De site heeft tot slot heel veel leuke kleine extra’s die de moeite waard zijn, zoals Radio Jumbo en een ‘je kan het’ zinnetje bij de sollicitatieknop, een salariscalculator voor bijbanen en een kort en goed ingericht formulier.
Movares
Movares heeft de basis heel goed op orde. Men heeft een hele duidelijke focus op afstuderen en early careers, wat heel duidelijk maakt waar de focus ligt en dat die groep bedienen ze op zich goed.
Maar juist voor die groep zou meer informatie over Movares en de prachtige projecten die men doet duidelijker in beeld gebracht mogen worden. De slagroom die de taart net iets lekkerder maakt zeg maar. De corporate site heeft een prachtig magazine, maar de content daarvan is niet verweven met het werken bij deel van de site. De filters zijn ook wel erg van binnen naar buiten gericht, waarbij je kan filteren op afdelingsnamen die waarschijnlijk voor de medewerkers volkomen duidelijk zijn.
Movares heeft een heel stevig fundament gelegd, waarop ze hopelijk de komende jaren ook iets moois op doorbouwen.
NN Group
De NN Group heeft meerdere hele mooie features in hun website. Zoals heel centraal de matching met de organisatiecultuur en verderop worden banen aangeboden op basis van je surfgedrag en als je dat wilt gecombineerd met je persoonlijke data die je kan invoeren. NN is echt op weg de ervaring te personaliseren voor de bezoeker en dat is toe te juichen.
Ze moeten wel opletten dat er niet teveel foutjes in sluipen. Zo heeft men een event sectie zonder evenementen op dit moment en zijn er ook kleine foutjes geslopen in pull down menu’s in het formulier en bestaan bepaalde pagina’s niet meer.
Ze hebben heel veel goede content, waaronder een lovenswaardige podcast serie. De verhalen van medewerkers zijn in overvloed en als men deze iets beter kan structureren en koppelen met bijvoorbeeld de vacatures kan de site echt volgende stappen zetten.
NS
Alles wat je verwacht van de Nederlandse Spoorwegen komt naar voren in de werken bij site van de NS. Het merk wordt goed doorgevoerd en de zware taak om zoveel units en zoveel doelgroepen te verenigen op 1 site lukt ze goed.
De NS heeft veel aandacht voor details en veel doelgroepgerichte content, waarbij elke doelgroep echt apart wordt aangesproken in een eigen stijl met een eigen toon, zonder daarbij het centrale merk uit het oog te verliezen. De NS weet deze balans perfect te bewaren.
Hoewel men veel content over het algemeen goed weet te structureren lijkt het ‘jouw interesse’ stuk op het oude spoorboekje, overweldigend veel informatie waar je niet weet waar je moet beginnen met zoeken. Ook is men soms iets doorgeslagen in de nadruk op de homepage op visuals leggen, terwijl je zonder de tekst die visuals niet echt begrijpt.
De vacatures in uitklapmenu’s werken op de mobiel goed, maar hebben op de desktop het nadeel dat soms hele waardevolle content niet zichtbaar is. Ook hier zijn de visuals iets te nadrukkelijk aanwezig en dat komt de leesbaarheid van de vacatures niet ten goede. De formulieren lijken soms iets langer dan noodzakelijk, maar de feed forward waarbij ze duidelijk de stappen aangeven is dan wel weer een mooie oplossing hiervoor.
ProRail
De beleving van Prorail spat er niet van af, maar misschien is dat ook wel bewust de bedoeling als degelijke organisatie. Opvallend is dat het werken bij stukje op de corporate site, dat niet meteen doorverwijst naar de werkenbij site wel meer fotografie heeft en veel levendiger is.
De site is erg inside out gemaakt en is niet altijd doelgroepgericht. Prorail heeft veel tekst, maar men is zich daarvan bewust en heeft bij bijvoorbeeld de vacatures ook opties om meteen naar een bepaald deel van de vacature te springen.
Tot slot heeft Prorail een prachtige voorlees functie voor elke vacature. Door de hele site zie je dat inclusiviteit geen holle woorden zijn bij Prorail, maar echt geleefd wordt.
Randstad
Randstad heeft een prima basis site met niet teveel fratsen. De site is duidelijk gericht op conversie en het genereren van zoveel mogelijk sollicitanten.
De site mist wel een beetje diepgang en juist wat je bij Randstad mocht verwachten, duidelijke doelgroep proposities. De profielen intercedent, recruiter en account specialist zijn wel weer breder uitgewerkt, maar die profielen zijn weer redelijk ver weg gestopt op de site. Het mis een beetje diepgang en doelgroepgerichtheid.
Een uniek mooie feature bij Randstad is wel een duidelijk overzicht van de doorgroeimogelijkheden die elk van de functies biedt schematisch weer te geven. Waar Randstad ook weer heel goed in is is het sollicitatieproces. Een super strak en kort formulier en de bedank pagina na een sollicitatie zijn een kado’tje.
Alle plussen en minnen bij elkaar opgeteld is de winnaar van Digitaal-Werven 2023: Jumbo