Na de banken en de retail kijken we naar de wervingssites van de accountants. Gisteren Deloitte, vandaag EY. Ooit Ernst&Young, maar dat mag je niet meer zeggen blijkbaar. De eerste teleurstelling was dat werkenbijey.nl niet op de site uit komt. Het lijkt erop of de sitenaam is gekaapt door een oud Deloitte medewerker. Als ik EY was zou ik daar toch eens werk van maken. Maar goed, via de ey.nl site komt ik bij de Carrière Home – EY uit. Op een .com/nl site, dus een internationale site. Ik houd mijn hart vast, maar laten we er met een open mind in gaan.
Homepage
De homepage is in ieder geval clean. Drie opties in een vlak. Niet meer. Als onderdeel van de gewone site kan je steeds op zoek naar meer informatie, een voor- en nadeel.
Drie opties: studenten, professionals en vacatures. Geen zoekmachine voor vacatures. Dus je moet hoe dan ook een extra stap zetten. Als je over elk van de keuzes heen gaat krijg je uitleg. Mooi en slim gedaan. Dit is de tekst naast het kopje student. EY kiest er dus voor, in tegenstelling tot Deloitte, om studenten en starters in hetzelfde frame te doen. Voor beide valt iets te zeggen.
Studenten
Als ik op studenten klik krijg ik dit te zien. Holy crap, zo netjes, clean en overzichtelijk als de homepage was, zo druk en vol met ongeleide keuzes is dit. Wat een verschrikking. En hoe totaal 100% anders qua gevoel als de eerste pagina.
Een site die duidelijk gemaakt is vanuit de compromis. Als we nu iedereen een stukje geven, is intern iedereen tevreden. De kandidaat is uiteraard niet van belang. Kijk ook eens naar de kopjes. Een evenementenkalender en daaronder de inhousedag (dat is toch een evenement?). Een blok solliciteren en tips en een menu item solliciteren bij EY. En dan nog iets met Twitter, waarbij onderaan de pagina ook nog de Twitterfeed staat. Ik word hier heel onrustig van. Wat echter het meest belachelijke is… vacatures moest ik drie keer goed kijken. Want die staat in een gele knop die je snel over het hoofd ziet onderaan het menu.
Bij de professionals is het niet veel beter overigens. Blijkbaar heeft men de grote zwakte van Deloitte willen kopiëren, namelijk de overkill aan informatie en het gebrek aan begeleiding bij de reis door die informatie.
Informatie
Op zoek naar de bekende informatie: het sollicitatie-proces en de arbeidsvoorwaarden. Beide blijken te vinden te zijn onder het kopje ‘solliciteren bij EY. Van het proces vind ik dat logisch, de arbeidsvoorwaarden had ik daar niet verwacht.
Het proces heeft een positief en een negatief gevoel bij mij achtergelaten. Het positieve is dat men uitgebreid in gaat om de stappen. Die beginnen nog voordat je gaat solliciteren. Op mij komt het belerend over (denk goed na over welke rol je wilt vervullen), maar laten we het behulpzaam noemen. Het negatieve aspect is dat er niet (goed) is nagedacht over de usability. Elke item moet ik apart openen. Het is geen mooi puntsgewijs weergegeven proces, maar als ik meer wil weten over het gesprek moet ik daar op klikken. Wat voegt dat openklappen van menu’s toe vraag ik me af? Had dat niet mooier gekund?
Ook opvallend (in negatieve zin) is de tekst bij het online solliciteren. Je krijgt altijd een ontvangstbevestiging en als je aan onze eisen voldoet word je uitgenodigd voor een online assessment. Geen tijdsspanne en blijkbaar (zo staat het er) hoor je niets meer als je er niet aan voldoet.
De arbeidsvoorwaarden zijn simpelweg lachwekkend. Ik heb nog zelden zo’n nietszeggend stukje tekst gezien. Het kan vele vormen aannemen. Vier punten eronder (die niet klikbaar zijn) en vervolgens een disclaimer. Serieus, er staat niets inhoudelijks, maar wel dat je er geen rechten aan kan ontlenen. Het zegt me veel over EY, we zeggen niets, behalve dat je ons niet mag houden aan dat we niets hebben gezegd.
Vacatures
Het moment dat je in de vacatures wilt gaan zoeken… Dan schrik je pas echt.
Alle look-en-feel is weg. Alle branding is naar de knoppen. Let ook vooral bovenin de link ‘mijn vacaturewintercendentje’. Wat het is, geen idee, het komt uit op een vage pagina, maar dit is toch wel het toppunt van amateurisme lijkt me.
Onder dit zoekveld worden meteen alle vacatures getoond. Als ik iets zoek komt het er als volgt uit te zien. Een knop met ’toon criteria’, want die gewoon netjes weergeven is te lastig blijkbaar.
De enige informatie die nuttig is bij de vacature is de plaatsingsdatum. Niets over opleidingsniveau, als het niet in de titel staat niets over de ervaring, geen korte beschrijving of niets.
Ik kan de vacature wel toevoegen aan ‘mijn vacatures’. Nee dank je.
Een blik op de ‘professionele’ vacatures geeft een ander beeld. Dit zijn blijkbaar twee gescheiden systemen. Waarom? Geen idee. Wordt het er beter op? Eigenlijk niet heel veel.
Goed, ik geef toe, dit is qua look en feel iets minder erg. Van een 1 naar een 2 zeg maar (op een schaal van 1 tot 10). Nog steeds geen informatie bij de vacatures. Nog steeds geen look-en-feel. En nu de opties: toepassen, functie opslaan en delen. Wat is ’toepassen’ in hemelsnaam?!?!? Een klik leert dat je er direct op solliciteert. Nog zonder de tekst te zien. Dat is echt wat ik ervaren accountants zie doen toch?
Vacature deel 2
De eerste de beste student vacature die ik aanklikte zag er als volgt uit. Mooie opmaak…
Uiteraard was er rondom de vacature niets van branding te zien. Ook zijn ze zoals ik het zo kan zien niet in Google vindbaar. Zelfs een zoektocht op de ‘vacature ey met de exacte functietitel komt niet bij EY uit’. Maar goed, blijkbaar heeft EY geld genoeg om gratis verkeer uit Google te negeren.
Solliciteren
Het sollicitatieproces begint juridisch. Je moet de privacy statement accepteren. Dat zien we vaker, maar het feit dat EY gewoon zegt dat je data over de hele wereld gaan is toch best nieuw voor mij.
Of ze hiermee ook zeggen dat de Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens niet van toepassing is weet ik niet. Ik weet ook niet of dat juridisch gezien wel mag. Maar ik ben geen jurist, dus ik ga me hier niet in mengen. Als normaal mens weet ik zeker: hier wil ik niet werken.
Als je vervolgens het privacy statement accepteert krijg je dit scherm. Solliciteren? Nee, je moet een account aanmaken. Of je mag met Yahoo inloggen. Yahoo… dat bestaat blijkbaar nog.
Conclusie
De recruitmentsite van EY wordt steeds slechter naarmate je dieper in de site gaat. De homepage is rustig en overzichtelijk. De eerste pagina daarna is druk en onoverzichtelijk. Het zoeken naar vacatures is slecht, het solliciteren is dramatisch.
Ik kan niet anders dan EY echt een hele dikke onvoldoende geven voor deze site. Ja, er is veel informatie te vinden, maar het is niet goed gestructureerd. Het hele proces naar de conversie, waar je die geïnteresseerde kandidaat ook sollicitant maakt, gaat totaal verkeerd. Een rapportcijfer 3,5 is echt het maximale wat ik hiervoor kan geven.
Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzetten als het gaat om corporate recruitmentsites.