In het kader van de retailweek vandaag de wervingssite van Xenos. Deze is ruim een jaar oud en één van de vele retailers die klant is bij Floyd & Hamilton. Tijd om deze site dus eens nader te bestuderen. De werkenbij URL klopt in ieder geval, dus het begin is goed.
Homepage
De homepage begint teleurstellend. Geen duidelijke call-to-action. Drie gelijke knoppen bovenin (bekijk alle vacatures, zoeken en parttime vacatures). Daaronder een enorme balk met ‘werken in een filiaal’. Inderdaad, ze gaan allemaal naar vacatures, maar waarom dan de klant niet (onbewust) helpen door een hele duidelijke call-to-action en twee of drie kleinere opties?
Positief is de keuze voor de fotografie. Hoewel niet overdreven en niet heel extreem heeft men toch 50% van de modellen een kleurtje gegeven. Dat is iets dat nog wel eens vergeten wordt, maar in onze multiculturele samenleving van groot belang is bij werving.
Informatie
Op zoek dan naar de basisinformatie die elke recruitmentsite zou moeten hebben: de procedure en de arbeidsvoorwaarden. Beide hebben een apart kopje bij ‘werken bij Xenos’. De sollicitatieprocedure is helaas inhoudelijk geheel nietszeggend. Je krijgt zo snel mogelijk een reactie en dan hoor je of we je uitnodigen voor een gesprek. En na dat gesprek bepalen we of we verder gaan. Tja, dat had ik zelf ook kunnen verzinnen.
De arbeidsvoorwaarden zijn net zo inhoudsloos. We betalen marktconform en je krijgt personeelskorting. Ook heeft men goede collectieve verzekeringen (waarvoor?) en een goed pensioen (daar kijk je met een bijbaan echt naar uit).
De informatie is dus ronduit teleurstellend.
Vacatures zoeken
Het moment dat ik vacatures ga zoeken valt me meteen iets op. Bij een functie kiezen is er de functie… Noodhulp. Holy crap, wat zou een Noodhulp doen? En je kan kiezen tussen een bedrijfsleider in opleiding of een waarnemend bedrijfsleider in opleiding.
Ook is er een verschil tussen een hulpkracht en een vulploegmedewerker. Ik weet het niet hoor, maar volgens mij is dit iets te ingewikkeld gemaakt voor de gemiddelde werkzoekende.
Na de vacatures gelezen te hebben blijkt de noodhulp inhoudelijk precies hetzelfde te zijn als de hulpkracht, maar puur op oproepbasis en voor maximaal 3 maanden.
Het zoeken werkt ook niet altijd perfect. Ik geef toe, het zijn kleine foutjes, maar Waddinxveen (nabij Gouda) ligt bijvoorbeeld echt niet in een straal van 10km rondom Utrecht. Ik fiets het regelmatig, dat is verder.
Verder is het systeem qua cijfers een beetje vreemd. Zo heb ik 4 vacatures in mijn straal (10km rondom Utrecht) en bij de verfijnopties staan er 28 vulploegmedewerkers en 34 hulpkrachten. Dat is in totaal natuurlijk, maar die cijfers passen zich dus niet aan je eerdere selecties aan. Slordig.
Solliciteren
Het eerste dat opvalt onderaan de vacature is de tekst: ‘werkt de button niet, solliciteer dan met deze link’. Serieus? Werkt te button niet? Dan maak je de button toch?
De button werkt bij mij gelukkig wel, maar ik krijg vervolgens een enorm formulier. Allemaal gegevens die in een CV staan… die ik ook moet toevoegen. Ja, ik solliciteer als hulpkracht, dus manusje van alles in een winkel, voor 12 uur per week, en ik moet een CV bijvoegen. Dat ik moet aangeven welke dagen ik kan werken en welke uren snap ik volledig. Juist voor deze functie. Maar dat CV, waar heb je dat voor nodig?
Ook moet ik aangeven akkoord te gaan met het Privacy statement. Die is specifiek geschreven voor werkenbijxenos.nl. Echter staat er geen woord in over wat men van plan is te doen met mijn gegevens. Het gaat geheel over cookies. Dus een privacystatement waar ik akkoord mee moet gaan om te solliciteren, waarin met geen woord gerept wordt over hoe men omgaat met de persoonsgegevens die ik met mijn sollicitatie achterlaat. Daar heeft iemand zitten slapen.
Mobiel
Men heeft een aparte mobiele site. Dus niet responsive. Deze is gericht op het zoeken en vinden van vacatures. Solliciteren kan niet, je kan wel de vacature naar jezelf mailen. Daarvoor heeft men wel vier velden bedacht, namelijk je voornaam, je tussenvoegsels, je achternaam en je mail adres. Om het naar jezelf te mailen. Het zal wel aan mij liggen, maar volgens mij is een mail naar mezelf voldoende met enkel mijn mail adres.
Wel jammer dat men ook mobiel niet heeft bedacht dat voor de meeste functies dus helemaal geen CV nodig is, dus dat je wel mobiel zou moeten kunnen solliciteren.
Conclusie
De site is een beetje zoals de winkels, rommelig, vol met vreemde snuisterijen en een onduidelijke routing. Misschien dat je er wel eens iets kan vinden van waarde, maar meestal is het allemaal net niets. De site is net zo. Het is het allemaal net niet. Geen duidelijke call to action. Wel zeggen dat je informatie biedt, maar vervolgens niets bieden. Niet nadenken over de routing op de site en over de vraag wat nu bij elkaar past. Zoals een hulpkracht en een CV.
Het aantal vacatures is veel minder dan bij bijvoorbeeld de Action. Het is dus relatief eenvoudiger om deze site goed doorzoekbaar te maken. Toch is dat niet het geval. Ik geef Werkenbijxenos een kleine onvoldoende, een 5.
Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzetten als het gaat om corporate recruitmentsites en Jolande van de Meer van Hunkemöller.