In de evaluatie van de recruitmentsite van de retailers vandaag ’s lands grootste, en bekendste, kruidenier: Albert Heijn (ofwel Appie). Hun werkenbijsite ziet er in ieder geval heel anders uit dan in 2013, toen deze net nieuw was en een dramatische ervaring gaf. Het eerste dat opvalt, werkenbijah.nl komt op een hele andere site uit dan Werkenbijalbertheijn. Deze blijkt van ‘Europa Have’ te zijn, die onder andere franchise nemers zijn van Albert Heijn. Blijkbaar moet de ruzie met franchisers dus ook over de rug van sollicitanten worden uitgevochten. Werkenbijalbertheyn.nl (dus met een Y) komt nergens uit. Aangezien dit een google suggestie is, zoeken mensen er dus wel op. Dit domein blijkt nog vrij te zijn zelfs, Albert Heijn, kom in actie, registereer deze naam en link hem door!
De verwachtingen zijn natuurlijk hoog gespannen. Immers heeft zusje Bol.com vorig jaar de Digitaal-Werven award gewonnen. Daar kan men dus makkelijk ‘shoppen’ voor hele goede kennis.
Homepage
In één woord: WAUW. Dat noem ik nog eens een hele efficiënte homepage. Een duidelijke foto en gewoon een zoekmenu voor vacatures. En een links: of wil je meer weten over werken bij AH?
Focus op en top. En je hoeft AH als werkgever niet te branden, iedereen kent AH. Ook is het duidelijk een responsive site, want bovenin staat zelfs de ‘hamburger’ met de term menu ernaast. En ook dat is slim. Want hoewel ‘wij nerds’ die streepjes herkennen als een menu is mijn ervaring dat velen dat niet doen.
Als je dat menu dan vervolgens uitklapt krijg je allerlei zaken als algemeen, jouw profiel en onze organisatie. De kleur bruin snap ik dan even niet, maar daar heb ik het verder niet over.
Dit is nu een homepage waar ik heel blij van wordt.
Informatie
Op zoek naar de basisinformatie op de website moet ik zeggen dat ik iets minder enthousiast ben. De arbeidsvoorwaarden staan er wel, onder het stukje ‘over ons’. Ze zijn echter wel heel beperkt. Als je er van uit gaat dat deze site een focus heeft op winkelpersoneel, en dat heeft hij, dan kan je daar voor vakkenvullers en caissières toch gewoon de salarissen per leeftijd neerzetten? Idem voor de orderpickers in de distributiecentra? Een gemiste kans.
Wel mooi is dat men aangeeft dat AH aan huiswerkbegeleiding doet. Vind ik gewoon mooi om te lezen. Daar zie je ook weer de focus op de jongeren.
Over de sollicitatie-procedure kan ik niets vinden. Helaas.
Ze hebben ook aangegeven welke functies je als scholier, student en professional kan doen in de winkels. Studenten kunnen bijvoorbeeld teamleider worden. Verkoopfuncties bij brood en zo moet je ook student voor zijn.
Vacatures zoeken
Bij het zoeken naar de vacatures vind ik de keuzes qua filters niet even duidelijk.
Misschien ligt het aan mij,maar het grote verschil tussen een vakantiebaan, een bijbaan en een parttime baan is me niet helder. Is een bijbaan niet per definitie parttime? En waarom je een winkel moet kiezen snap ik ook niet. Nu kan je die ook niet kiezen merk ik, maar ik zou het niet eens in eerste instantie aanbieden. Immers, een bijbaan is vaak een bijbaan, ongeacht de winkel. Dat zou ik juist later als filter aanbieden, niet in de eerste zoekschermen.
De resultaten worden mooi weergegeven. Zowel op een kaart, waarbij ik precies kan zien hoe ver het allemaal is. Heel verstandig, want juist voor deze banen is lokatie extreem belangrijk. Daarom heeft ah.nl zelfs filters tot op 1km. Goed over nagedacht.
Als ik op een kruisje klik en een filter weghaal duurt het even, maar hij past vervolgens dynamisch aan. De snelheid zou zeker wat omhoog mogen (de eerste keer twijfelde ik of het wel zou werken), maar vooruit. Ook als ik de zoekopdracht aanpas (dan moet ik wel nog even op zoek klikken) duurt het enige tijd voordat de nieuwe resultaten er zijn.
Helaas werkt de zoekmachine niet altijd even goed. Of eigenlijk is dit meer een geval van ‘crap in is crap out’. Volgens mij ligt Drenthe niet binnen 20km van De Meern/Utrecht. Maar omdat iemand deze functie als locatie het distributiecentrum in De Meern heeft gegeven, komt deze dus wel naar boven als ik in Utrecht zoek. Ik durf te wedden dat hij in Drenthe dus niet naar boven komt en dat… kost je sollicitanten.
Hoofdkantoorfuncties zijn helaas alleen open als stage. En die heeft men in overvloed. Blijkbaar let ’s lands grootste kruidenier nog steeds erg op de kleintjes.
Solliciteren
De vacatures zelf zijn eenvoudig van opzet. Niets op af te dingen. Het solliciteren gaat middels de knop onder aan de vacature. De sollicitatatieformulieren zijn… jawel, verschillend per functie!
Eindelijk een retailer die begrijpt dat een vakkenvuller geen CV (nodig) heeft. Waar je de grens precies trekt wie wel en geen CV nodig hebben is natuurlijk arbitrair. Ik zou ook geen CV vragen voor een broodverkoper, maar daar denkt AH anders over en dat mag.
Dat wil trouwens niet zeggen dat ik de formulieren helemaal geweldig vind. Als je wel een CV vraagt zijn dingen als geboortedatum, adres en telefoonnummer volgens mij niet heel logisch om ook in het formulier te vragen. Iedereen die die niet in een CV zet is dan denk ik per definitie niet geschikt, toch?
Opvallend is dat de beschikbaarheid het enige niet verplichte veld is. Terwijl me dat juist zo belangrijk lijkt bij verkopers en vakkenvullers.
En wat schetst mijn, positieve, verbazing nog meer? Als ik op een hoofdkantoor functie solliciteer krijg ik de mogelijkheid om dat via een formulier of via Linkedin te doen! Hulde voor AH.
Eindelijk een retailer die begrijpt dat je verschillende doelgroepen verschillend moet behandelen. Niet alleen op de site zelf, maar ook in het proces!
Mobiel
Mobiel werkt de site ook uitstekend. Opvallend is zelfs dat men niet meer op een CV vraagt bij functies waar dat op de gewone site wel is. Hoe men dit later oplost weet ik niet, maar er is dus duidelijk over nagedacht. Wel komt er sporadisch een Engelse term ineens doorheen (de solliciteer nu knop heet ineens Apply now), maar daar valt mee te leven.
Conclusie
Albert Heijn heeft een site gemaakt die duidelijk als voorbeeld kan gelden voor andere retailers. Men heeft over verschillende facetten nagedacht. Welke gegevens hebben we nodig? Voor vakkenvullers is een CV niet relevant. Wat is belangrijk? Voor caissières is het hoe ver ze moeten fietsen, dus pak je een hyperlokale kaart erbij. Maar op het hoofdkantoor hebben we andere verwachtingen, daar willen we je CV hebben, of je Linkedin profiel.
Is het perfect? Nog verre van. De snelheid is erg laag. Het feit dat de naam met de Y niet is geregistreerd is erg slordig. De velden die gevraagd worden, hoewel niet het niet problematisch is, kunnen verminderd worden. De keuze-opties zijn soms wat verwarrend en de informatie is heel beperkt. Met name het feit dat er met geen woord gerept wordt over de procedure en men ook vaag blijft over de verdienste, die wel gewoon publiek bekend zijn, is voor verbetering vatbaar.
Toch moet ik Albert Heijn een groot compliment geven. Deze site is een voorbeeld voor veel retailers, of zou dat moeten zijn. Verschillende processen voor verschillende doelgroepen en de grootste doelgroep centraal stellen, niet het hoofdkantoor waar men de site gemaakt heeft. Klasse! Een dikke voldoende krijgen ze van mij, een 8-.
Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzetten als het gaat om corporate recruitmentsites en Jolande van de Meer van Hunkemöller.