Gisteren keek ik naar de vernieuwde Werken bij ABN AMRO website. Vandaag is de buurman op de zuidas aan de beurt, ING. Ooit wisten ze met dezelfde site in hetzelfde jaar zowel tot beste als slechtste site uitgeroepen te worden. Uiteraard is er van die site niets meer over, dus eens kijken hoe goed ING vandaag de dag is.
Op zoek naar de site
Het begint met een teleurstelling. Ik tik www.werkenbijing.nl in en ik krijg de foutmelding zoals hiernaast. Gewoon de 404, want de site is niet goed doorgelinkt. Heel erg slordig.
Ook ben ik erg teleurgesteld in de 404 zelf. Een niets zeggende, niet helpende website. Jammer. Gemiste kans. Want de 404 is best een veel voorkomende pagina op recruitmentsites door de grote hoeveelheid links naar vacatures die niet meer accuraat zijn.
Die ING.nl kom je uiteindelijk na lang zoeken bij de recruitmentsite. Onderaan moet je via ‘over ING’ en dan krijg je ver weg een linkje vacatures. Het is dus duidelijk dat recruitment bij ING niet de prioriteit krijgt die het volgens mij (en vast ook volgens hun recruiters) verdiend.
Homepage
De homepage dan. In tegenstelling tot bij ABN AMRO is wel gekozen voor een aparte URL, namelijk ING.jobs. Het Jobs domein is hier ideaal voor, doch nog onbekend. Alleen de tijd zal leren of ING een trendsetter is of op het verkeerde paard gokt. De homepage zelf is in het begin overzichtelijk met twee keuzes: Vind je droombaan en pas je bij ING. Daar onder hebben ze een hele zwik aan opties en de ‘brand header’ is een video. Ook daar hebben ING en ABN goed naar elkaar gekeken. In de video kan je duidelijk zien dat men weer aan diversiteit gedacht heeft. Voor mij is hij te gelikt, maar dat zal wel passen bij een financieel dienstverlener.
Minder te spreken ben ik over het menu. Het zal wel moeten, alle vakgebieden, maar het ziet er niet echt geweldig uit. Bij interim, waar er slechts 2 opties staan, is het ook zo’n breed wit bok. Daar had denk ik een mooiere oplossing voor bedacht kunnen worden.
Informatie
Dan op zoek naar de basis informatie die elke recruitmentsite zou moeten hebben: arbeidsvoorwaarden en sollicitatie-procedure. ING heeft bij ‘over ING’ een kopje ‘onderscheidende arbeidsvoorwaarden’.
ING heeft geen uitleg over de sollicitatie-procedure, maar een complete sollicitatiecode. Ik zeg wel eens dat je niet teveel informatie kan bieden, alleen het verkeerd kan ordenen. Dat lijkt hier duidelijk het geval. Het is heel compleet, maar naar essentiële dingen als ‘binnen hoeveel tijd krijg ik een reactie’ is het even zoeken in het document. Maar de informatie is aanwezig.
Wat echt leuk is, is dat ING heel nadrukkelijk aangeeft een programma voor mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt te hebben. Helaas is het ook niet veel meer dan die pagina en een oproep dan contact op te nemen, maar ze besteden er nadrukkelijk aandacht aan. Ook ING in cijfers kan ik, als cijferfreak, wel waarderen.
Test
Laat ik me ook maar verleiden tot het doen van de test of ik bij ING pas. Een test kan ik het eigenlijk niet noemen, want bij een test zou je testen of ik bij ING pas. Dit is meer een ‘we leggen je iets voor en geven daarna een reactie op je antwoord’. Het is een grappige manier om te proberen je employer brand onder de aandacht te brengen. Ik voelde me in eerste instantie een beetje bedrogen, want een test vond ik het dus niet. Aan de andere kant is het wel grappig gedaan. Ik denk dat er nog veel meer in had gezeten als je het echt goed had uitgevoerd.
Vacatures zoeken
Het belangrijkste deel van de site dan: de vacatures. Waar die lelijke bruin balk ineens vandaan komt weet ik niet. Ik dacht altijd dat ING clean Oranje en Wit was. Blijkbaar ook poepie-bruin. De informatie in de vacatures is erg beperkt. Een functietitel, die doorgaans héél lang is, een vakgebied, een soort dienstverband en de locatie. Die laatste is echter naar provincie en dat snap ik dan echt niet. Amsterdam of Den Helder is nogal een verschil, maar niet in deze zoekfunctionaliteit. Net als Oss en Roosendaal nogal ver uit elkaar liggen als je het elke dag op en neer moet rijden, maar wel beide in Noord-Brabant.
Bijzonder genoeg kan je wel weer selecteren op stad. De informatie is er dus gewoon, maar hier heeft iemand zitten slapen en de verkeerde kolom in het overzicht gezet. Ook mis ik alle informatie over de functie-inhoud. Een korte omschrijving lijkt me erg handig. Net als bijvoorbeeld het aantal uur per week, de gewenste ervaring en het opleidingsniveau. En ja, dat is nog steeds allemaal mooi weer te geven.
De manier waarop men de filters dan weergeeft als je ze selecteert kan me dan wel weer bekoren. En alle actieve filters meteen bovenaan is ook goed gedaan. Daar is iemand juist weer wakker geweest.
Vacature
De vacature zelf valt meteen op. BAM daar staat heel groot en Oranje de functie-titel. Die komt wel binnen. Daaronder een stukje informatie dat ik miste in het overzicht. Vaste baan, full-time en weer die vreemde provincie. Er onder nog een samenvatting, met helaas soms wat vreemde termen. Hier staat als ervaring: ervaren. Wie weet hoe ervaren ervaren is… is ervaren denk ik. Voor een organisatie die zo goed met cijferes zou zijn vind ik dit niet heel cijfermatig onderbouwd zeg maar. Bij IT functies (en niet bij bijvoorbeeld commerciële functies) staat het woordje ‘graad’ in de samenvatting. Een ‘graad’ is blijkbaar junior of senior, wat niet wil zeggen dat een junior graad niet ervaren kan zijn zoals hieronder.
Toch moet ik zeggen dat het begin, afgezien van de woordkeus, me wel kan bekoren. Heb je vragen over deze vacature ernaast is ook slim. Ik mis alleen de foto van die persoon erbij. Maak het iets persoonlijker zou ik zeggen.
De vacatures zijn wat lang en ook niet altijd even goed geschreven. Deze vacature is duidelijk onderdeel van het snelle knip en plak werk getuige de opsommingstekens achter de opsommingstekens. Ook kan ik me altijd afvragen waarom je ‘schaal 10, 11 of 12’ in hemelsnaam in een vacaturetekst zet. Dat weten outsiders dus niet. Dan kan je dus net zo goed bedragen noemen.
Tot slot is het verwijzen naar je eigen carrièresite, en dan ook nog eens de verkeerde URL (ik zit immers op ing.jobs), terwijl iemand al op je site is… niet heel erg slim. Ja, ik weet het, dat komt omdat we lui alles via Knollenstein, Broadbean of Ingoedebanen plaatsen en niet de moeite nemen om op onze eigen site een andere variant te plaatsen… en dat is precies het probleem.
Solliciteren
Ik klik vervolgens op de solliciteerknop. Er opent een nieuw scherm met een hele lange URL van Taleo en ik krijg dit scherm.
Ik haak af. Ik ben benieuwd hoeveel anderen dat ook doen. Mijn inschatting: best wel veel. Zeker die 86 IT’ers die ze zoeken.
Mobiel
De site is responsive en past zich dus keurig aan op mijn mobiele telefoon. Opvallend is wel dat ik op de mobiele versie van de site, wat dan een global career site is, zelf moet zeggen dat ik Nederland wil. Dat zouden ze natuurlijk kunnen uitlezen. Ook opvallend is dat er dan MINDER vacatures open staan. 155 volgens de gewone site, 71 volgens de mobiele site in Nederland. Ook past het systeem zich niet optimaal aan, want ik kan horizontaal scrollen en dat hoort natuurlijk niet. In de rest van het sollicitatie-proces laat ING niet zien dat ze begrijpen dat ik op een mobiel zit. Mobiel is er dus nog wel wat te verbeteren.
Conclusie
De site zelf word ik niet warm of koud van. Hij is niet slecht, hij is ook niet bijzonder. Mobiel is er nog het nodige te verbeteren. Ook ben ik meerdere dode links tegen gekomen, vacatures die in de zoekmachine staan, maar niet meer online. Dat is erg slordig.
Het sollicitatie-proces kan ik alleen maar omschrijven als iets uit de vorige eeuw. Hoewel veel grote corporates denken dat inloggen normaal is, is het dat zeker niet. Natuurlijk kan je op de achtergrond een account aanmaken nadat iemand een CV heeft ingestuurd, maar dat is wel de normale gang van zaken. Je vraagt iemand te solliciteren, laat deze persoon dan solliciteren. Niet een account aanmaken.
ING is net gekomen met een nieuwe campagne over voorop lopen. Deze site loopt wat mij betreft in de achterhoede. Het is een acceptabele site met een slecht proces. Een onvoldoende wat mij betreft. Als ik lief ben geef ik het een 5.
Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzetten als het gaat om corporate recruitmentsites.