Na ABN AMRO en ING vandaag de derde grote bank in de reeks, de Rabobank. Op het eerste gezicht zie je meteen een extreem groot onderscheid tussen de eerste twee sites en de Rabobank: de homepage is duidelijk niet gericht op branding. Vacatures voor en vacatures na. Nu ben ik voor conversie, maar Rabobank, een designer zou hier niet hebben misstaan toch?
De site vinden
Net als bij ING begon de zoektocht echter bij het vinden van de site. Op de URL www.werkenbijrabobank.nl of www.werkenbijderabobank.nl kreeg ik de volgende foutmelding. Hij is dus wel vastgelegd (dat laat de SIDN site ook zien), door de Rabobank, maar niemand heeft er over nagedacht deze door te verwijzen. Slordig. Heel slordig.
Ook de Rabobank gebruikt, net als ING, het .jobs domein. De tijd zal leren of dit gemeengoed gaat worden. Op Rabobank.nl is de ‘vacature’ site nog net iets makkelijker te vinden dan op de ING site, maar hij staat nog steeds ver weg in het onderste menu. Ook bij de Rabobank heeft personeel dus niet de prioriteit die het zou moeten hebben.
Homepage
De homepage kan enkel omschreven worden als spuuglelijk. Ik ben een groot voorstander van vacatures centraal stellen en conversie gedreven sites, maar die mogen best iets van gevoel uitstralen. Dit is een door IT’ers gemaakt zooitje waar geen ontwerper aan te pas is gekomen. Ook is er niet goed nagedacht over de communicatie naar de kandidaten. Kijk eens hoe de vacatures worden weergegeven. Het begint met een datum, maar is dit de open of sluitingsdatum. Daarna de stad, het land (wat is daar nuttig aan) en de regio (goh, Den Haag ligt in Den Haag en omgeving). En een zwart ballonetje. Dat zwarte ballontje (wie had die zien aankomen?) opent… de kaart.
Kijk, en dat is dan op zich wel weer leuk. Een landelijke organisatie waar je ook gewoon op de kaart kan zoeken. Het nut van het ballonetje achter de vacature ontgaat me (want je komt niet in de regio terecht waar die vacature is). Maar het zoeken op basis van een kaart is wel leuk. En daar is dus wél een designer aan te pas gekomen. De kaart past zich uiteraard keurig aan als je in- of uitzoomt. Niet moeilijk te maken, niet baanbrekend, maar wel leuk gedaan.
Informatie
Zoals altijd ga ik op zoek naar de basisinformatie die elke recruitmentsite zou moeten hebben. Iets over de arbeidsvoorwaarden en de sollicitatie-procedure.
De Rabobank heeft een bijzonder uitgebreide sectie over de arbeidsvoorwaarden. Dat zou een voorbeeld kunnen zijn voor velen. Ze hebben de CAO downloadbaar voor wie er behoefte aan heeft, maar ook aparte secties over de arbeidsduur, de beloning, speciale verlofmogelijkheden, ontwikkeling en bijzondere vergoedingen. Visueel niet aantrekkelijk, maar tekstueel erg uitgebreid.
Onder het kopje solliciteren staat ook het nodige over de sollicitatie-procedure. Helaas vervalt men wel in vaagheden. Geen termijnen waarop je een reactie krijgt, geen beloftes, dat is weer jammer.
Vacatures
De vacatures worden dus al op de homepage, heel lelijk, gepresenteerd. Als je doorklinkt naar een vacature zie je een aantal opvallende dingen. ING heeft duidelijk naar de Rabo gekeken (of andersom) bij de presentatie met een grote titel. ING heeft dit mooi afgewerkt, Rabo niet. Daaronder staat de samenvatting, met non-informatie als ‘land’ en ‘groepsonderdeel’, maar zonder waardevolle informatie als gewenste jaren ervaring, opleidingsniveau en uren per week.
Rechts er naast staan gerelateerde vacatures, waar ik de relatie vaak niet van kan inzien. Bij een marketingstage in Utrecht staan o.a. een applicatiebeheerder, een relatiemanager in Californië en VP enterprice architecture in St. Louis. Daar weer naast in een soort van ander scherm staan de eerder bekeken vacatures, niet netjes in dezelfde look-en-feel, maar het hangt er letterlijk een beetje bij. Ook kan je blijven zoeken en, als je via een zoekopdracht bij de vacature bent gekomen, terug naar de zoekopdracht. Daar is gelukkig wel over nagedacht.
Bovenin staat een mooie solliciteerknop, onderin een linkje. Soms staat er de vraag boven: word jij de Rabobank?
Solliciteren
Als ik op die solliciteerlink klik krijg ik dit…
Net zo dramatisch als bij de ING dus. Inloggen. Ik dacht dat ik ging solliciteren. Solliciteren doe je door middel van je CV of LinkedIN profiel te uploaden. Dat op de achtergrond misschien een account moet worden aangemaakt is een tweede, maar daar ga je de kandidaat niet mee lastig vallen.
Mobiel
Helaas, over mobiele toegankelijkheid heeft de Rabobank niet nagedacht. De site komt gewoon net zo klein op je scherm en het is pinchen en zoomen als je iets wilt.
Conclusie
Zonder enige twijfel de minste van de drie grote banken. Visueel onaantrekkelijk, mobiel niet toegankelijk met een dramatisch sollicitatieproces. Een dikke onvoldoende, een 4 en als ik lief ben een 4,5 (op een schaal van 10).
Mijn advies aan de Rabobank zou zijn om helemaal opnieuw te beginnen. Ga uit van de kandidaat en bouw een site vanuit zijn gezichtsveld. Het hoeft niet vol met opsmuk en tierelantijntjes, maar een beetje een mooi design zou geen kwaad kunnen. Zowel op grafisch, maar ook op usability is heel veel te winnen. Zorg dat het meteen responsive is en dat je site dus goed mobiel toegankelijk is. En zorg dat je proces gewoon eenvoudig is, niet door de techniek gedreven.
Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzetten als het gaat om corporate recruitmentsites.