fbpx

Toen ik nog studeerde waren de grot FMCG bedrijven, Unilever, P&G, Danone en Heineken de meest gewilde werkgevers. Daar wilde je terecht komen zeiden onze marketing docenten altijd. Daar is het te doen. Consumentenmarkten (ik had er niets mee wist ik al tijdens mijn studie) en grote budgetten (ook niet mijn ding, met geld smijten). Meer dan een decennia geleden had men dus de sollicitanten voor het uitkiezen en was het recruitmentproces bijzonder arrogant te noemen. Eens kijken hoe dat nu is bij deze organisaties. Vandaag de eerste: Unilever. Het begint in ieder geval niet goed, want werkenbijunilever.nl komt nergens uit. De domeinnaam is zelfs nog vrij, dus domeinkapers… sla uw slag.

Screen Shot 2015-08-03 at 10.08.22

 

Homepage

De site is onderdeel van de gewone site. Heel klein bovenin staat een kopje carrière. Even zoeken is het wel. Het voordeel van een geïntegreerde site is dat je gebruik kan maken van de content die er al is op de andere site. Zoals de geschiedenis van de organisatie, die Unilever uitgebreid heeft beschreven. En het bijzonder uitgebreide stuk over duurzaamheid, één van de speerpunten van Unilever. Het nadeel is dat je vaak beperkt wordt in je vrijheid om zaken mooi weer te geven en dat lijkt ook hier het geval.

De homepage begint met een onbegrijpelijk stukje share buttons, waardoor het lijkt alsof Unilever een groot voorvechter is voor homorechten, maar ook weer net niet. Vervolgens hebben ze twee kopjes, starters en studenten of professionals. Dat kan (hoewel ik graag zou weten tot welke ervaring je een starter bent, zie Deloitte).

Daar onder staat nog een reeks aan mogelijke richtingen in de site, maar het komt nogal rommelig over. De logica in wat men op welke plek aanprijst is mij ver te zoeken.

Studenten & starters

Ik dacht als ik op solliciteer direct klik bij studenten en starters dat ik wel meer zou komen te weten over waarop ik ga solliciteren. Niet dus. Ik moet toegeven, de knop doet precies wat hij belooft, je mag solliciteren. Tot mijn grote verbazing is het kopje (search openings) een link. Daar moet je dus op klikken voor je kan gaan zoeken. Ook is er een login scherm. Zelden heb ik zo’n slecht (en volkomen overbodig) scherm gezien. Nog even afgezien van het feit dat de volledige look-en-feel van Unilever verdwenen is.

 

Screen Shot 2015-08-03 at 10.16.40

 

De studenten worden dus niet echt serieus genomen in hun zoektocht. Bij de alternatieve link kom ik ineens wel op een pagina waar informatie te vinden is. Het sollicitatie-proces.

Screen Shot 2015-08-03 at 10.20.09Zoals in dit stukje te lezen is heeft men blijkbaar nog steeds een positie om te kiezen. Zo doen ze het in ieder geval voorkomen. Want het is best arrogant natuurlijk om dit zo te stellen.

Screen Shot 2015-08-03 at 10.22.43

Aan de andere kant moet ik wel weer zeggen dat de detail informatie over het proces een voorbeeld kan zijn voor veel andere organisaties. Met gemiddelde tijden die je overal aan kwijt bent en uitgebreide omschrijvingen van de verschillende stappen. Een beetje jammer dat ze je van de site wegleiden (zorg ervoor dat je Brassring.com als veilige site aanmerkt) geeft wel aan dat op digitale innovatie Unilever in de achterhoede zit.

Verder is er van alles en nog wat te vinden op de site. Die dus ver weg gestopt is en waar je echt naar moet zoeken. Gebruikersgemak is niet de sterkste kant van Unilever. Als je bijvoorbeeld naar ‘ontmoet Unilever’ gaat is het menu ineens verdwenen en kan je niet meer terug naar de filmpjes of de sollicitatie-tips. Nee, het is geen handige site. Alles behalve.

Over de arbeidsvoorwaarden kan ik verder niets vinden. Dus ook in de geboden informatie zitten gaten.

Professionals

Screen Shot 2015-08-03 at 10.27.42De professionals pagina is niet veel beter. Als marketeer doet het me natuurlijk goed dat marketing de eerst genoemde sectie is van alle vacatures, maar als je iets dieper kijkt zie je dat er niet is nagedacht over wat hierin wordt weergegeven. De bovenste functie is in Lyons. Ik zit op de Nederlandse Unilever site en de site kan uitlezen dat ik in Nederland zit. Waarom geeft hij me dan in hemelsnaam functies in Frankrijk?!?!?

Vacatures

Screen Shot 2015-08-03 at 10.29.59Bij het zoeken naar vacatures kom ik bij disciplines een RSS en een Facebook icoontje tegen. Ik vraag me natuurlijk meteen af of ze per discipline een Facebook pagina hebben. Echter…. de icoontjes zijn niet klikbaar. Iemand heeft besloten dat dat wel leuk staat of zo, maar je kan er niets mee.

Ook op deze pagina is alle look-en-feel en verdere informatie over Unilever verloren. Ik zit dus in het professional deel van de site en als ik zoek naar een marketing vacature in Utrecht krijg ik de volgende resultaten.

Screen Shot 2015-08-03 at 10.32.44

 

Alle resultaten zijn dus:

  • Marketing (klopt, daar had ik op gezocht)
  • Stages, geen professional vacatures (Ik was toch professional)
  • Niet in Utrecht (Waar ik ook op zocht).

Verder ben ik weer bijzonder benieuwd wat een ‘vacaturewintercenentje‘ is. Die term zijn we eerder tegengekomen bij EY. Ook daar is blijkbaar geen interesse voor de slechte vertalingen van Taleo.

Als ik naar de presentatie van de vacatures kijk, behalve dat die natuurlijk er visueel niet uit ziet, mis ik ongeveer alles wat ik zou willen zien. Geen gewenst opleidingsniveau, geen ervaringsjaren (goed, het zijn stages, maar die staat er ook niet bij professional vacatures), geen kort profiel (wat zou personal care gifting zijn?)

De vacatures zijn afwisselend in het Nederlands en het Engels geschreven, ook al zijn ze voor de Nederlandse markt en zijn ze echt typisch Nederlands.

Solliciteren

Het solliciteren begint met het accepteren van een privacy statement. Wederom heeft men niet door waar ik me begeef, een stukje technologie dat pas 15 jaar beschikbaar is, en ik moet het privacy statement kiezen van het land waar ik me in begeef.

Screen Shot 2015-08-03 at 10.39.37Het meest bijzondere is dat men dus ongelofelijk veel tijd aan deze tussenstap heeft besteed, maar in het privacy statement het woord sollicitatie of solliciteren niet voorkomt. Ook staat er niet hoe lang je informatie in database gehouden wordt of hoe je deze kan laten verwijderen.

Ik ga toch maar akkoord en dan…

Screen Shot 2015-08-03 at 10.43.07Mag ik niet solliciteren. Ik mag een account aanmaken. Dezelfde onzin dus als bij EY en (minder lelijk vormgegeven) ING.

Ik haak af en ik denk dat de meeste echte grote talenten dat ook doen. Gelukkig heeft Unilver nog het merk dat ze blijkbaar genoeg kandidaten binnen krijgen.

Conclusie

Unilever heeft zijn digitale sollicitatie-ervaring totaal niet op orde. Er is weinig wat klopt. De gebruiksvriendelijkheid is onder de maat, het zoekproces geeft niet relevante resultaten weer en het sollicitatieproces willen velen niet aan beginnen. Er is eigenlijk weinig positiefs te melden over deze site.

Toch lijkt men geen problemen te hebben met het vinden van mensen. In totaal staan er maar 22 vacatures open waarvan 9 stages. Dus of ze krimpen vooral (hoewel de winst, de winst per aandeel en de aandelenprijs groeit) of ze weten de mensen toch te vinden (via andere kanalen)?

Hoe dan ook: de site mag geen voorbeeld zijn (ik geef hem een 4), maar misschien hun andere recruitment activiteiten wel.

Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzetten als het gaat om corporate recruitmentsites.

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, socialemediafuncties te bieden en ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze socialemedia-, advertentie- en analysepartners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacybeleid

Welke informatie verzamelen we?

We verzamelen informatie van u wanneer u zich registreert op onze site of een bestelling plaatst. Bij het bestellen of registreren op onze site, kunt u worden gevraagd om uw naam, e-mailadres of postadres in te voeren.

Voor welke doeleinden gebruiken we uw informatie?

De informatie die we van u verzamelen, kan op een van de volgende manieren worden gebruikt: Om uw ervaring te personaliseren (uw informatie helpt ons om beter te reageren op uw individuele behoeften) Om onze website te verbeteren (we streven er voortdurend naar om onze website aan te passen op basis van de informatie en feedback die we van u ontvangen) Om de klantenservice te verbeteren (uw informatie helpt ons om effectiever te reageren op uw klantenserviceverzoeken en ondersteuningsbehoeften) Om transacties te verwerken Uw informatie, of deze nu openbaar of privé is, zal niet worden verkocht, uitgewisseld, overgedragen of aan een ander bedrijf worden gegeven om welke reden dan ook, zonder uw toestemming, anders dan voor het uitdrukkelijke doel van het leveren van het gekochte product of de gevraagde dienst. Om een wedstrijd, promotie, enquête of andere sitefunctie te beheren Om periodieke e-mails te verzenden Het e-mailadres dat u opgeeft voor orderverwerking, zal alleen worden gebruikt om u informatie en updates te sturen met betrekking tot uw bestelling.

Hoe beschermen we uw informatie?

We implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te handhaven wanneer u een bestelling plaatst of uw persoonlijke informatie invoert, indient of toegang verkrijgt. We bieden het gebruik van een beveiligde server aan. Alle geleverde gevoelige/kredietinformatie wordt via Secure Socket Layer (SSL) technologie verzonden en vervolgens versleuteld in de database van onze betalingsgateway, alleen toegankelijk voor degenen die gemachtigd zijn met speciale toegangsrechten tot dergelijke systemen, en die verplicht zijn om de informatie vertrouwelijk te houden. Na een transactie worden uw privégegevens (creditcards, burgerservicenummers, financiële gegevens, enz.) niet langer dan 60 dagen bewaard.

Gebruiken we cookies?

Ja (Cookies zijn kleine bestanden die een site of haar serviceprovider via uw webbrowser naar uw computers harde schijf overbrengt, als u dit toestaat) waarmee de sites of serviceproviders systemen uw browser kunnen herkennen en bepaalde informatie kunnen vastleggen en onthouden. We gebruiken cookies om ons te helpen de items in uw winkelwagen te onthouden, uw voorkeuren voor toekomstige bezoeken te begrijpen en op te slaan, de advertenties bij te houden en gegevens over het verkeer op de site en de interactie op de site samen te stellen, zodat we in de toekomst betere site-ervaringen en tools kunnen aanbieden. We kunnen contracteren met externe serviceproviders om ons te helpen onze sitebezoekers beter te begrijpen. Deze serviceproviders zijn niet gemachtigd om de informatie namens ons te gebruiken, behalve om ons te helpen bij het uitvoeren en verbeteren van ons bedrijf. Als u dat wilt, kunt u ervoor kiezen om telkens wanneer er een cookie wordt verzonden, gewaarschuwd te worden, of u kunt ervoor kiezen om alle cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Zoals de meeste websites, als u uw cookies uitschakelt, zullen sommige van onze services mogelijk niet correct functioneren. U kunt echter nog steeds bestellingen plaatsen door contact op te nemen met de klantenservice. Google Analytics We gebruiken Google Analytics op onze sites voor anonieme rapportage van het gebruik van de site en voor advertenties op de site. Als u zich wilt afmelden voor het monitoren van uw gedrag door Google Analytics op onze sites, gebruikt u deze link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Onthullen we informatie aan externe partijen?

Wij verkopen, verhandelen of overdragen uw persoonlijk identificeerbare informatie niet aan externe partijen. Dit omvat niet vertrouwde derde partijen die ons helpen bij het exploiteren van onze website, het uitvoeren van ons bedrijf of het bedienen van u, zolang die partijen ermee instemmen deze informatie vertrouwelijk te houden. We kunnen ook uw informatie vrijgeven wanneer we van mening zijn dat vrijgave gepast is om te voldoen aan de wet, ons sitebeleid af te dwingen of de onze of anderen rechten, eigendom of veiligheid te beschermen. Niet-persoonlijk identificeerbare bezoekersinformatie kan echter aan andere partijen worden verstrekt voor marketing, reclame of andere doeleinden.

Registratie

De minimale informatie die we nodig hebben om u te registreren, is uw naam, e-mailadres en een wachtwoord. We stellen u meer vragen voor verschillende services, waaronder verkooppromoties. Tenzij we anders zeggen, moet u alle registratievragen beantwoorden. We kunnen ook enkele andere vrijwillige vragen stellen tijdens de registratie voor bepaalde services (bijvoorbeeld professionele netwerken) zodat we een duidelijker beeld van u kunnen krijgen. Dit stelt ons ook in staat om services voor u te personaliseren. Om ons te helpen bij onze marketing, naast de gegevens die u aan ons verstrekt als u zich registreert, kunnen we ook gegevens verkrijgen van vertrouwde derde partijen om ons te helpen begrijpen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent. Deze ‘profilering’-informatie wordt geproduceerd uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder openbaar beschikbare gegevens (zoals het kiesregister) of uit bronnen zoals enquêtes en peilingen waarbij u toestemming heeft gegeven voor het delen van uw gegevens. U kunt ervoor kiezen om dergelijke gegevens niet met de Guardian te delen vanuit deze bronnen door in te loggen op uw account en de instellingen in het privacygedeelte te wijzigen. Nadat u zich heeft geregistreerd, en met uw toestemming, kunnen we u e-mails sturen waarvan wij denken dat ze interessant voor u zijn. Nieuwsbrieven kunnen worden gepersonaliseerd op basis van wat u heeft gelezen op theguardian.com. Op elk moment kunt u beslissen om deze e-mails niet te ontvangen en kunt u zich ‘uitschrijven’. Inloggen met sociale netwerkreferenties Als u inlogt op onze sites met een Facebook-login, verleent u toestemming aan Facebook om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum en locatie die vervolgens worden gebruikt om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt ook uw foto van Facebook gebruiken als onderdeel van uw profiel. Dit stelt ons en Facebook ook in staat om uw, netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Facebook-accountinstellingen. Als u de Guardian-app uit uw Facebook-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Google-login, verleent u toestemming aan Google om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum, geslacht en locatie die we vervolgens zullen gebruiken om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt uw foto van Google ook als onderdeel van uw profiel gebruiken. Dit stelt ons ook in staat om uw netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Google-accountinstellingen te delen. Als u de Guardian uit uw Google-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Twitter-login, ontvangen we uw avatar (het kleine plaatje dat naast uw tweets verschijnt) en Twitter-gebruikersnaam.

Compliance met de Children’s Online Privacy Protection Act

We voldoen aan de vereisten van COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we verzamelen geen informatie van iemand onder de 13 jaar. Onze website, producten en diensten zijn allemaal gericht op mensen van 13 jaar of ouder.

Uw persoonlijke informatie bijwerken

We bieden een pagina 'Mijn gegevens' (ook wel Dashboard genoemd), waar u op elk moment uw persoonlijke informatie kunt bijwerken en uw marketingvoorkeuren kunt wijzigen. U kunt naar deze pagina gaan vanaf de meeste pagina's op de site - klik eenvoudig op de link 'Mijn gegevens' boven aan het scherm wanneer u bent aangemeld.

Alleen online privacybeleid

Dit online privacybeleid is alleen van toepassing op informatie die wordt verzameld via onze website en niet op informatie die offline wordt verzameld.

Uw toestemming

Door onze site te gebruiken, stemt u in met ons privacybeleid.

Wijzigingen in ons privacybeleid

Als we besluiten om ons privacybeleid te wijzigen, zullen we die wijzigingen op deze pagina plaatsen.
Save settings
Cookies settings