Toen ik nog studeerde waren de grot FMCG bedrijven, Unilever, P&G, Danone en Heineken de meest gewilde werkgevers. Daar wilde je terecht komen zeiden onze marketing docenten altijd. Daar is het te doen. Consumentenmarkten (ik had er niets mee wist ik al tijdens mijn studie) en grote budgetten (ook niet mijn ding, met geld smijten). Meer dan een decennia geleden had men dus de sollicitanten voor het uitkiezen en was het recruitmentproces bijzonder arrogant te noemen. Eens kijken hoe dat nu is bij deze organisaties. Vandaag de eerste: Unilever. Het begint in ieder geval niet goed, want werkenbijunilever.nl komt nergens uit. De domeinnaam is zelfs nog vrij, dus domeinkapers… sla uw slag.
Homepage
De site is onderdeel van de gewone site. Heel klein bovenin staat een kopje carrière. Even zoeken is het wel. Het voordeel van een geïntegreerde site is dat je gebruik kan maken van de content die er al is op de andere site. Zoals de geschiedenis van de organisatie, die Unilever uitgebreid heeft beschreven. En het bijzonder uitgebreide stuk over duurzaamheid, één van de speerpunten van Unilever. Het nadeel is dat je vaak beperkt wordt in je vrijheid om zaken mooi weer te geven en dat lijkt ook hier het geval.
De homepage begint met een onbegrijpelijk stukje share buttons, waardoor het lijkt alsof Unilever een groot voorvechter is voor homorechten, maar ook weer net niet. Vervolgens hebben ze twee kopjes, starters en studenten of professionals. Dat kan (hoewel ik graag zou weten tot welke ervaring je een starter bent, zie Deloitte).
Daar onder staat nog een reeks aan mogelijke richtingen in de site, maar het komt nogal rommelig over. De logica in wat men op welke plek aanprijst is mij ver te zoeken.
Studenten & starters
Ik dacht als ik op solliciteer direct klik bij studenten en starters dat ik wel meer zou komen te weten over waarop ik ga solliciteren. Niet dus. Ik moet toegeven, de knop doet precies wat hij belooft, je mag solliciteren. Tot mijn grote verbazing is het kopje (search openings) een link. Daar moet je dus op klikken voor je kan gaan zoeken. Ook is er een login scherm. Zelden heb ik zo’n slecht (en volkomen overbodig) scherm gezien. Nog even afgezien van het feit dat de volledige look-en-feel van Unilever verdwenen is.
De studenten worden dus niet echt serieus genomen in hun zoektocht. Bij de alternatieve link kom ik ineens wel op een pagina waar informatie te vinden is. Het sollicitatie-proces.
Zoals in dit stukje te lezen is heeft men blijkbaar nog steeds een positie om te kiezen. Zo doen ze het in ieder geval voorkomen. Want het is best arrogant natuurlijk om dit zo te stellen.
Aan de andere kant moet ik wel weer zeggen dat de detail informatie over het proces een voorbeeld kan zijn voor veel andere organisaties. Met gemiddelde tijden die je overal aan kwijt bent en uitgebreide omschrijvingen van de verschillende stappen. Een beetje jammer dat ze je van de site wegleiden (zorg ervoor dat je Brassring.com als veilige site aanmerkt) geeft wel aan dat op digitale innovatie Unilever in de achterhoede zit.
Verder is er van alles en nog wat te vinden op de site. Die dus ver weg gestopt is en waar je echt naar moet zoeken. Gebruikersgemak is niet de sterkste kant van Unilever. Als je bijvoorbeeld naar ‘ontmoet Unilever’ gaat is het menu ineens verdwenen en kan je niet meer terug naar de filmpjes of de sollicitatie-tips. Nee, het is geen handige site. Alles behalve.
Over de arbeidsvoorwaarden kan ik verder niets vinden. Dus ook in de geboden informatie zitten gaten.
Professionals
De professionals pagina is niet veel beter. Als marketeer doet het me natuurlijk goed dat marketing de eerst genoemde sectie is van alle vacatures, maar als je iets dieper kijkt zie je dat er niet is nagedacht over wat hierin wordt weergegeven. De bovenste functie is in Lyons. Ik zit op de Nederlandse Unilever site en de site kan uitlezen dat ik in Nederland zit. Waarom geeft hij me dan in hemelsnaam functies in Frankrijk?!?!?
Vacatures
Bij het zoeken naar vacatures kom ik bij disciplines een RSS en een Facebook icoontje tegen. Ik vraag me natuurlijk meteen af of ze per discipline een Facebook pagina hebben. Echter…. de icoontjes zijn niet klikbaar. Iemand heeft besloten dat dat wel leuk staat of zo, maar je kan er niets mee.
Ook op deze pagina is alle look-en-feel en verdere informatie over Unilever verloren. Ik zit dus in het professional deel van de site en als ik zoek naar een marketing vacature in Utrecht krijg ik de volgende resultaten.
Alle resultaten zijn dus:
- Marketing (klopt, daar had ik op gezocht)
- Stages, geen professional vacatures (Ik was toch professional)
- Niet in Utrecht (Waar ik ook op zocht).
Verder ben ik weer bijzonder benieuwd wat een ‘vacaturewintercenentje‘ is. Die term zijn we eerder tegengekomen bij EY. Ook daar is blijkbaar geen interesse voor de slechte vertalingen van Taleo.
Als ik naar de presentatie van de vacatures kijk, behalve dat die natuurlijk er visueel niet uit ziet, mis ik ongeveer alles wat ik zou willen zien. Geen gewenst opleidingsniveau, geen ervaringsjaren (goed, het zijn stages, maar die staat er ook niet bij professional vacatures), geen kort profiel (wat zou personal care gifting zijn?)
De vacatures zijn afwisselend in het Nederlands en het Engels geschreven, ook al zijn ze voor de Nederlandse markt en zijn ze echt typisch Nederlands.
Solliciteren
Het solliciteren begint met het accepteren van een privacy statement. Wederom heeft men niet door waar ik me begeef, een stukje technologie dat pas 15 jaar beschikbaar is, en ik moet het privacy statement kiezen van het land waar ik me in begeef.
Het meest bijzondere is dat men dus ongelofelijk veel tijd aan deze tussenstap heeft besteed, maar in het privacy statement het woord sollicitatie of solliciteren niet voorkomt. Ook staat er niet hoe lang je informatie in database gehouden wordt of hoe je deze kan laten verwijderen.
Ik ga toch maar akkoord en dan…
Mag ik niet solliciteren. Ik mag een account aanmaken. Dezelfde onzin dus als bij EY en (minder lelijk vormgegeven) ING.
Ik haak af en ik denk dat de meeste echte grote talenten dat ook doen. Gelukkig heeft Unilver nog het merk dat ze blijkbaar genoeg kandidaten binnen krijgen.
Conclusie
Unilever heeft zijn digitale sollicitatie-ervaring totaal niet op orde. Er is weinig wat klopt. De gebruiksvriendelijkheid is onder de maat, het zoekproces geeft niet relevante resultaten weer en het sollicitatieproces willen velen niet aan beginnen. Er is eigenlijk weinig positiefs te melden over deze site.
Toch lijkt men geen problemen te hebben met het vinden van mensen. In totaal staan er maar 22 vacatures open waarvan 9 stages. Dus of ze krimpen vooral (hoewel de winst, de winst per aandeel en de aandelenprijs groeit) of ze weten de mensen toch te vinden (via andere kanalen)?
Hoe dan ook: de site mag geen voorbeeld zijn (ik geef hem een 4), maar misschien hun andere recruitment activiteiten wel.
Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzetten als het gaat om corporate recruitmentsites.