Via een Facebook advertentie kwam ik op www.werkenbijkasbank.nl. Nu heb ik nog een blauwe maandag ooit iets in de wereld van effecten en zo gedaan, dus de naam KAS bank ken ik. Een kleine beursbank die een behoorlijk belangrijke rol vervult in de effectenwereld. Wat me opvalt is dat de vacature op Facebook (het ging om een specifieke IT’er) niet uitkomt bij die vacature, maar gewoon op de algemene site. Adverteren snappen ze dus nog niet zo goed. Maar vooruit, laten we de site eens bekijken.
Homepage
De homepage is niet bepaald aantrekkelijk. Eigenlijk erg saai, maar dat heeft ook zo zijn voordelen. Ik weet meteen wat ze van me willen, namelijk dat ik een vacature ga zoeken. En dat is slim, want dat is waarvoor mensen normaliter naar een vacaturesite komen! Als ik iets verder scroll kom ik nog iets tegen waar ik heel erg enthousiast van wordt:
Een samenvatting van de KAS bank. Met allemaal relevante cijfers en feiten voor mensen die in de financiële wereld zitten. Het aantal klanten, het beheerd vermogen en… neutraal tot lage risicobereidheid. Het aantal medewerkers (700) en het aantal nationaliteiten (> 30). Geweldig! Alleen is de manier waarop het is gemaakt niet heel professioneel. De vaagheid van dit plaatje zit namelijk niet in mijn talent op een screenshot te maken, het is gewoon heel onduidelijk op de site gezet. Visueel niet aantrekkelijk, informatief geweldig!
Ook meteen in de zijbalk zit een oproep tot het aanmaken van een job alert of het doen van een open sollicitatie. Top! En de contactgegevens. Ook top! Dat is nu sollicitant vriendelijk. Ik ben uiteraard heel benieuwd of ik straks ook na het zoeken naar een vacature de vraag krijg of ik een job alert mag aanmaken. Immers, dat is een ultiem conversiemoment.
Informatie
Over de arbeidsvoorwaarden kan ik geen woord vinden. Jammer, want die zijn gewoon heel goed weet ik. Dat is namelijk bij alle banken zo.
De sollicitatieprocedure is iets verstopt. Wel staat daar de nodige informatie in die goed is om te delen. Zoals het feit dat alle functies risicovol zijn en je dus bereid moet zijn inzage te geven in je financiële privé situatie. En dat voor alle functies een referentie ingewonnen zal worden bij je werkgever(s) van de laatste vijf jaar. Dat vooraf melden: hulde aan KAS bank!
Helaas hebben ze het nergens over de tijd. Je ontvangt een reactie, maar wanneer zeggen ze niet. Voor bepaalde functies is er een assessment, maar welke of welk type laten ze in het midden.
Informatief is het dus acceptabel.
Vacatures
De vacatures dan. Ik klik meteen op de segment marketeer, dat is immers mijn vak. Marketing. Bovenaan meteen ‘jouw recruiter’ (heel persoonlijk) met naam, mail adres en telefoonnummer. Hulde!
De vacature is lang, maar wel prettig geschreven. Hoewel de opmaak soms iets te wensen overlaat (teveel witregels, vergeten spaties) is er goed doorheen te komen. Ook gebruikt men taalgebruik dat ik niet van een bank zou verwachten: Superieure interpersoonlijke, communicatie-en presentatievaardigheden. Dus niet gewoon goed, nee, superieur.
Ook ben ik erg te spreken over het feit dat ze de functie-eisen onderverdelen in opleidingen, kennis en kunde en ervaringen. Het lijkt wel of ze mijn blogs lezen. Helaas blijkt dat verderop niet meer het geval te zijn als ik vervolgens niets lees over ‘wij bieden’. Het is een grote ‘wij eisen’ lap tekst, maar nergens wordt een kandidaat verleid om te solliciteren.
Wel staan er contactgegevens in van zowel de recruiter als de leidinggevende. Dat vind ik ook erg te waarderen.
Ook heeft men gerelateerde vacatures en recent bekeken vacatures er naast staan. Heel goed. Wederom hulde. Helaas ontbreekt hier wel elk spoor van de alert service. En dat is dan weer jammer.
Ook valt het op dat bij de gerelateerde vacatures bijvoorbeeld geen ‘adviseur interne communicatie’ staat, die wel open is. Een functie die, hoewel niet hetzelfde, toch wel een bepaalde relatie heeft met die van de segment marketeer. De relatie tussen de vacatures zijn echter gebaseerd op de afdelingen. De interne organisatie is daarmee belangrijker dan de kandidaat, jammer.
Solliciteren
Bij sommige vacatures (o.a. die van interne communicatie) staat op het moment dat je op solliciteren klikt nog een mooie wervende tekst.
De functie vormt een onmisbare schakel bij het realiseren van onze business doelstellingen.
Geweldig! Helaas niet bij elke functie, maar dat is nu net een stukje verleiding dat mensen over de streep kan trekken.
Het formulier is lang, maar niet veel is verplicht. Ik had het dan gewoonweg ingekort, maar goed, men kiest voor deze route.
Conclusie
De wervingssite van KAS bank is voor een klein bedrijf met relatief weinig vacatures (19 op dit moment) gewoon goed. Weinig extra’s, geen tierlantijntjes, gewoon to the point. Wel zou ik ze willen adviseren er een keer een designer naar te laten kijken, want hij is nu dodelijk saai. Er is geen video, bijna geen foto materiaal, het geeft geen sfeer of cultuur weer.
De site is efficiënt en degelijk, maar saai en niet mooi opgemaakt.