fbpx

Jaren hebben we een groot tekort aan kandidaten gezien en nog steeds hoor je veel mensen klagen over een krapte op de arbeidsmarkt. Aan de andere kant hoor je momenteel net zoveel mensen klagen over een overschot aan sollicitanten. Soms dezelfde mensen, soms andere mensen, soms andere afdelingen bij dezelfde bedrijven.

Hoe dan ook, er is zowel een tekort als een overschot aan kandidaten en moet elke TA manager momenteel een balanceer act doen tussen mensen aantrekken en investeren in een geweldige recruitmentsite en recruitment marketing campagnes en niet teveel sollicitanten aantrekken omdat ze ook nog een goede kandidaat ervaring willen bieden.

Persoonlijk valt het mij al jaren op dat recruitment (marketing) en selectie vaak zo ver uit elkaar liggen, misschien wel in dezelfde afdeling, maar niet bij dezelfde mensen en zelden bij mensen die er samen over nadenken.

Daarom vond ik de overname van MyInterview door Radancy een bijzondere, maar niet onlogische move. Radancy is van oorsprong een recruitment marketing en Employer Branding agency, die zich beweegt naar een totaalaanbieder van recruitment technologie. Dat deze een screening en interview planningstool toevoegt aan de suite is vanuit die optiek logisch. Hiermee zorgen ze er dus voor dat als de voorkant van het proces (het aantrekken van kandidaten) te succesvol is, de achterkant van het proces (screenen) geen probleem is. Ook, of juist, als veel van die kandidaten behoorlijk gekwalificeerd zijn, immers is het rangschikken van kandidaten die allemaal wel iets hebben veel tijdrovender dan kandidaten die echt ongeschikt zijn afwijzen.

De vacature als uitgangspunt

Interessant aan de technologie is dat deze de vacature als uitgangspunt neemt. Dit heeft meteen twee elementen. De eerste is dat de vacature goed moet zijn, we weten dat die dat vaak niet is, maar op basis van de My Interview technologie zie je meteen welke hard skills, welke kennis, volgens de vacature nodig is voor de functie. Hier zit een menselijke beoordeling in, waarbij je meteen als recruiter denkt, oh, dat is niet belangrijk, misschien moet ik het uit de tekst halen of dit ontbreekt nog, dat moet ik dan ook in de tekst zetten. Ik vermoed dat na intergratie hier automatisch opties voor gaan komen. Als recruiter geef je nu het belang van elke skill aan.

Vervolgens kan je als recruiter deze skills, het gaat dus enkel om hard skills, vertalen in vragen. Dit zijn geen testen, maar kunnen ja/nee vragen zijn, open vragen of korte video interview antwoorden. Het systeem analyseert de tekst, ook bij video’s wordt enkel van het gesproken woord gebruik gemaakt’ en matcht deze met de eerder vastgestelde benodigde skills.

Als iets echt een ‘must have’ is worden kandidaten die hier niet aan voldoen meteen onderaan de lijst gezet, als snelheid van belang is kan je kandidaten die wel aan de eisen voldoen automatisch doorzetten naar een volgende stap in het proces. Je moet dus wel echt secuur omgaan met de term ‘must have’. Verder kan je belangrijk en minder belangrijk en dat weegt dus mee. AI, gebaseerd op twee LLM’s, matcht vervolgens het antwoord van de kandidaat met de skill zoals deze beschreven is in het profiel.

Matchingsprofielen

Interessant is dat het model zelf probeert, waar mogelijk, vaste framworks te hanteren. Dus niet ‘spreekt goed Engels’, maar ‘schrijft en/of spreekt Engels op CEFR level B2 bijvoorbeeld’. Dat kan een LLM perfect testen.

Het is dus geen assessment, maar een eerste screeningstool naast of soms in plaats van een CV. En hoewel AI gebaseerde pre selectie natuurlijk risico’s kent zijn die lager dan CV selectie want dit is een gestructureerd proces, wat altijd betere resultaten geeft dan een ongestructureerd proces en heeft dit soort concrete vragen meer voorspellende waarde dan een CV.

Dus bij een overschot aan kandidaten een uitstekende manier om snel je te focussen op de top kandidaten en daar verder de diepte mee in te gaan.

Interviews

Een van de delen in het proces dat mij nog altijd verbaast hoeveel handwerk daar in gaat zitten is het plannen van gesprekken. Zoveel tools zijn er al voor op de markt, zo lang al, en zo weinig worden ze in Nederland gebruikt. In een recent groot onderzoek van TA Audit Institute hebben we op honderden uitnodigen nul keer een ‘plan hier je gesprek in’ mail gehad. En uit ervaring weet ik hoe vaak, zeker in een krappere arbeidsmarkt, die gesprekken ook verzet worden.

Het mooie aan MyInterview is dat ze dat dus ook doen, eventueel ook op basis van ‘iedereen met meer dan X% matching’, maar dat bepaal je als recruiter zelf.

Conclusie

Al met al een logische stap waarbij recruitment marketeers zorgen dat als ze te succesvol worden met het binnen halen van kandidaten ze niet zichzelf in de voet schieten. Heel eerlijk verwacht ik dat dit ook een belangrijke rol gaat spelen in het meer gebruiken van het kandidaten CRM systeem omdat je niet weer door alle CV’s heen hoeft, maar gewoon de beste ‘silver medalists’ van de vorige keer een berichtje kan sturen.

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, socialemediafuncties te bieden en ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze socialemedia-, advertentie- en analysepartners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacybeleid

Welke informatie verzamelen we?

We verzamelen informatie van u wanneer u zich registreert op onze site of een bestelling plaatst. Bij het bestellen of registreren op onze site, kunt u worden gevraagd om uw naam, e-mailadres of postadres in te voeren.

Voor welke doeleinden gebruiken we uw informatie?

De informatie die we van u verzamelen, kan op een van de volgende manieren worden gebruikt: Om uw ervaring te personaliseren (uw informatie helpt ons om beter te reageren op uw individuele behoeften) Om onze website te verbeteren (we streven er voortdurend naar om onze website aan te passen op basis van de informatie en feedback die we van u ontvangen) Om de klantenservice te verbeteren (uw informatie helpt ons om effectiever te reageren op uw klantenserviceverzoeken en ondersteuningsbehoeften) Om transacties te verwerken Uw informatie, of deze nu openbaar of privé is, zal niet worden verkocht, uitgewisseld, overgedragen of aan een ander bedrijf worden gegeven om welke reden dan ook, zonder uw toestemming, anders dan voor het uitdrukkelijke doel van het leveren van het gekochte product of de gevraagde dienst. Om een wedstrijd, promotie, enquête of andere sitefunctie te beheren Om periodieke e-mails te verzenden Het e-mailadres dat u opgeeft voor orderverwerking, zal alleen worden gebruikt om u informatie en updates te sturen met betrekking tot uw bestelling.

Hoe beschermen we uw informatie?

We implementeren verschillende beveiligingsmaatregelen om de veiligheid van uw persoonlijke informatie te handhaven wanneer u een bestelling plaatst of uw persoonlijke informatie invoert, indient of toegang verkrijgt. We bieden het gebruik van een beveiligde server aan. Alle geleverde gevoelige/kredietinformatie wordt via Secure Socket Layer (SSL) technologie verzonden en vervolgens versleuteld in de database van onze betalingsgateway, alleen toegankelijk voor degenen die gemachtigd zijn met speciale toegangsrechten tot dergelijke systemen, en die verplicht zijn om de informatie vertrouwelijk te houden. Na een transactie worden uw privégegevens (creditcards, burgerservicenummers, financiële gegevens, enz.) niet langer dan 60 dagen bewaard.

Gebruiken we cookies?

Ja (Cookies zijn kleine bestanden die een site of haar serviceprovider via uw webbrowser naar uw computers harde schijf overbrengt, als u dit toestaat) waarmee de sites of serviceproviders systemen uw browser kunnen herkennen en bepaalde informatie kunnen vastleggen en onthouden. We gebruiken cookies om ons te helpen de items in uw winkelwagen te onthouden, uw voorkeuren voor toekomstige bezoeken te begrijpen en op te slaan, de advertenties bij te houden en gegevens over het verkeer op de site en de interactie op de site samen te stellen, zodat we in de toekomst betere site-ervaringen en tools kunnen aanbieden. We kunnen contracteren met externe serviceproviders om ons te helpen onze sitebezoekers beter te begrijpen. Deze serviceproviders zijn niet gemachtigd om de informatie namens ons te gebruiken, behalve om ons te helpen bij het uitvoeren en verbeteren van ons bedrijf. Als u dat wilt, kunt u ervoor kiezen om telkens wanneer er een cookie wordt verzonden, gewaarschuwd te worden, of u kunt ervoor kiezen om alle cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Zoals de meeste websites, als u uw cookies uitschakelt, zullen sommige van onze services mogelijk niet correct functioneren. U kunt echter nog steeds bestellingen plaatsen door contact op te nemen met de klantenservice. Google Analytics We gebruiken Google Analytics op onze sites voor anonieme rapportage van het gebruik van de site en voor advertenties op de site. Als u zich wilt afmelden voor het monitoren van uw gedrag door Google Analytics op onze sites, gebruikt u deze link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Onthullen we informatie aan externe partijen?

Wij verkopen, verhandelen of overdragen uw persoonlijk identificeerbare informatie niet aan externe partijen. Dit omvat niet vertrouwde derde partijen die ons helpen bij het exploiteren van onze website, het uitvoeren van ons bedrijf of het bedienen van u, zolang die partijen ermee instemmen deze informatie vertrouwelijk te houden. We kunnen ook uw informatie vrijgeven wanneer we van mening zijn dat vrijgave gepast is om te voldoen aan de wet, ons sitebeleid af te dwingen of de onze of anderen rechten, eigendom of veiligheid te beschermen. Niet-persoonlijk identificeerbare bezoekersinformatie kan echter aan andere partijen worden verstrekt voor marketing, reclame of andere doeleinden.

Registratie

De minimale informatie die we nodig hebben om u te registreren, is uw naam, e-mailadres en een wachtwoord. We stellen u meer vragen voor verschillende services, waaronder verkooppromoties. Tenzij we anders zeggen, moet u alle registratievragen beantwoorden. We kunnen ook enkele andere vrijwillige vragen stellen tijdens de registratie voor bepaalde services (bijvoorbeeld professionele netwerken) zodat we een duidelijker beeld van u kunnen krijgen. Dit stelt ons ook in staat om services voor u te personaliseren. Om ons te helpen bij onze marketing, naast de gegevens die u aan ons verstrekt als u zich registreert, kunnen we ook gegevens verkrijgen van vertrouwde derde partijen om ons te helpen begrijpen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent. Deze ‘profilering’-informatie wordt geproduceerd uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder openbaar beschikbare gegevens (zoals het kiesregister) of uit bronnen zoals enquêtes en peilingen waarbij u toestemming heeft gegeven voor het delen van uw gegevens. U kunt ervoor kiezen om dergelijke gegevens niet met de Guardian te delen vanuit deze bronnen door in te loggen op uw account en de instellingen in het privacygedeelte te wijzigen. Nadat u zich heeft geregistreerd, en met uw toestemming, kunnen we u e-mails sturen waarvan wij denken dat ze interessant voor u zijn. Nieuwsbrieven kunnen worden gepersonaliseerd op basis van wat u heeft gelezen op theguardian.com. Op elk moment kunt u beslissen om deze e-mails niet te ontvangen en kunt u zich ‘uitschrijven’. Inloggen met sociale netwerkreferenties Als u inlogt op onze sites met een Facebook-login, verleent u toestemming aan Facebook om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum en locatie die vervolgens worden gebruikt om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt ook uw foto van Facebook gebruiken als onderdeel van uw profiel. Dit stelt ons en Facebook ook in staat om uw, netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Facebook-accountinstellingen. Als u de Guardian-app uit uw Facebook-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Google-login, verleent u toestemming aan Google om uw gebruikersgegevens met ons te delen. Dit omvat uw naam, e-mailadres, geboortedatum, geslacht en locatie die we vervolgens zullen gebruiken om een Guardian-identiteit te vormen. U kunt uw foto van Google ook als onderdeel van uw profiel gebruiken. Dit stelt ons ook in staat om uw netwerken, gebruikers-ID en andere informatie die u ervoor kiest om te delen volgens uw Google-accountinstellingen te delen. Als u de Guardian uit uw Google-instellingen verwijdert, hebben we geen toegang meer tot deze informatie. Als u inlogt op onze sites met een Twitter-login, ontvangen we uw avatar (het kleine plaatje dat naast uw tweets verschijnt) en Twitter-gebruikersnaam.

Compliance met de Children’s Online Privacy Protection Act

We voldoen aan de vereisten van COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we verzamelen geen informatie van iemand onder de 13 jaar. Onze website, producten en diensten zijn allemaal gericht op mensen van 13 jaar of ouder.

Uw persoonlijke informatie bijwerken

We bieden een pagina 'Mijn gegevens' (ook wel Dashboard genoemd), waar u op elk moment uw persoonlijke informatie kunt bijwerken en uw marketingvoorkeuren kunt wijzigen. U kunt naar deze pagina gaan vanaf de meeste pagina's op de site - klik eenvoudig op de link 'Mijn gegevens' boven aan het scherm wanneer u bent aangemeld.

Alleen online privacybeleid

Dit online privacybeleid is alleen van toepassing op informatie die wordt verzameld via onze website en niet op informatie die offline wordt verzameld.

Uw toestemming

Door onze site te gebruiken, stemt u in met ons privacybeleid.

Wijzigingen in ons privacybeleid

Als we besluiten om ons privacybeleid te wijzigen, zullen we die wijzigingen op deze pagina plaatsen.
Save settings
Cookies settings