Juryrapport Digitaal-Werven 2025
De jury van Digitaal-Werven zag dit jaar bij veel organisaties goede intenties, maar met nog veel ruimte voor verbetering. Elk van de sites behoort natuurlijk tot de beste van Nederland, anders waren ze niet genomineerd. Omdat er bij elke organisatie ruimte voor verbetering was wil de jury aanstippen waar die ruimte volgens hen ligt.
Achmea
Achmea is een uitstekende site met een goed idee qua employer brand, dat in de executie minder succesvol is. Het advies van de jury kenmerkt zich met de termen: ‘meer focus’ en ‘less is more’.
De potentie van het Employer Brand van Achmea is enorm en leent zich voor een geweldige doorvertaling naar website content, maar hoewel men veel content heeft, is die wat veilig. Er is niet echt een verhaallijn die aansluit bij het brand. Men maakt te weinig keuzes, wat onder andere tot uiting komt in de grote hoeveelheden tekst, vaak in een dermate klein font omdat het op de pagina moet passen.
De projecten zijn niet altijd projecten en de doelgroepen pagina’s bieden heel weinig relevante informatie. De site zit functioneel wel erg goed in elkaar en de functionaliteiten die je zou willen hebben zijn op de site allemaal aanwezig.
AmsterdamUMC
Het eerste wat de jury van het hart moet is dat de fotografie geweldig is. Zoveel oprecht vrolijke mensen maakt je meteen enthousiast om er te werken.
Het merk wordt echter niet echt doorvertaald in de site.
Ook valt het de jury op dat er echt heel veel hele gave dingen op de site zijn, die allemaal ver weg gestopt zijn waardoor elk jurylid wel iets gemist had. Van een ‘passen we bij elkaar’ test tot het D&I beleid. Het D&I beleid werd door de juryleden die het konden vinden geroemd, maar de jury vond het jammer dat het zo goed verstopt werd.
En dat terwijl in de hoofdnavigatie dan weer veel te veel keuzes staan, waardoor het weer onoverzichtelijk is voor de kandidaten.
De site heeft volgens de jury veel potentie, er is heel veel, maar op gebied van structuur en usability is nog veel winst te halen.
ANWB
De ANWB site geeft een echte ANWB gevoel, zo is de fotografie niet sjiek, maar wel authentiek. Ook heeft de ANWB een kort en functioneel menu waar de meeste partijen een voorbeeld aan kunnen nemen.
Echter zit de doorvertaling van het Employer Brand ‘je helpt ons verder’ niet door de site heen. Het zit heel erg in de verhalen, maar niet in de site. De site helpt de kandidaat ook niet overal verder. Zo werkt de zoekmachine niet altijd even goed en helpen ze de kandidaat niet verder als er 0 vacatures uit een search komen. Ook ontbreekt de ‘what’s in it for me’ als kandidaat en heeft de site wel heel veel tekst.
De site laat wel goed de diversiteit zien en ook de verschillende sollicitatie-flows kan de jury bekoren.
BDO
Bij BDO had de jury een apart gevoel. De homepage begint goed en heeft alle elementen voor een goede site met een kloppend werkgeversverhaal, maar BDO vergeet dit consistent door te vertalen op de andere pagina’s. Want echte waarde is meer dan geld, maar toch drukt BDO veel zaken uit in geld. Zo heeft BDO het over 25 euro aan sportabonnement en 8,33% vakantietoeslag, maar het salaris noemt men dan weer niet.
BDO neemt je wel mee in de reis, zeker voor junioren waarbij de jury de sollicitatietips een groot pluspunt vind. Echter is de site wel wat flets in design, wat juist de junioren waarschijnlijk weer tegen staat. Ook is de vorm van de content primair tekst, waarbij men zich richt op jongeren, maar niet in de vorm die hen aanspreekt. Saai maar goed was een opmerking die in de jurysessie viel.
Dat geld ook voor de vele verhalen, mooie verhalen, maar ook wel saai en allemaal in tekst.
De cijfers noemen is goed, maar vervolgens zijn het wel overal de algemene cijfers over heel BDO, ook als je op pagina’s van vakgebieden zit.
Dat er momenteel geen evenementen zijn kan altijd gebeuren, maar dat je dan je niet eens voor een alert over de evenementen kan aanmelden vond de jury wel weer een gemiste kans.
Bergman clinics
Bergmen is visueel klinisch, maar neemt je wel mee in de specialisaties die de organisatie heeft. De fotografie is het echter net niet voor de jury, zoveel energie als de mensen van het AmsterdamUMC afgeven, zo weinig energie geeft de fotografie van Bergman de bezoeker.
De jury was positief te spreker over het feit dat verschillende vakgebieden verschillende video’s hadden, iets dat bij veel andere partijen waaronder het AmsterdamUMC juist weer ontbrak, maar het viel de jury ook op dat sommige labels hele mooie zaken zoals een rondleiding in een locatie hebben en andere niet.
Ook had de site knoppen die geen knoppen zijn en waren de peilers en USP’s van het bedrijf niet bij elk functiegebied hetzelfde, terwijl ze wel als bedrijfspeilers gepresenteerd worden.
De jury is van mening dat de bouwstenen er bij Bergman liggen om er iets moois van de maken, maar dat er nog veel meer van henzelf in moet. De jury kreeg van de site geen idee hoe het is om bij Bergman te werken qua gevoel en sfeer.
NS
De rails van de NS liggen er al jaren, de site staat al jaren als een huis, maar de jury is blij om te zien dat dit jaar de wissel is omgezet om echt de jongeren te bereiken. De TikTok filmpjes op de homepage zijn daar een van de meest zichtbare voorbeelden van, hoewel de jury wel vind dat ze te laag op de homepage staan en te ver weg gestopt zijn.
De site heeft nog steeds veel, te veel, content, maar wel weer hele rijke content. Als een van de weinige partijen combineert NS tekst, beeld en audio, voor iedereen is er een formaat. De interesse pagina is nog steeds veel te groot en de jury wil weer adviseren om hier keuzes in te maken, desnoods met een extra klik door alleen hoofdcategorieën te noemen.
Een klein advies dat de jury wil meegeven is het salaris noemen in de header van de vacature. Het staat er wel, maar is nog wat ver weg gestopt.
Waar de jury heel enthousiast over is, is het feit dat eigenlijk elke doelgroepenpagina een mini wervingssite is. Of je nu in treinpersoneel zit of marketing, het zijn mini wervingssite die je eigenlijk als kandidaat niet hoef te verlaten. Met alle content en informatie die je als kandidaat zou willen weten.
Randstad
Randstad heeft volgens de jury veel tekst, maar weinig verhaal. Er worden pogingen gedaan om Randstad als bedrijf neer te zetten waar je je kan doorontwikkelen, maar dat is niet consequent doorgevoerd in de site. Het is vrij plat, een vacaturesite gericht op banen, maar weinig over wie ze echt als werkgever zijn. Ze vergeten de bezoeker mee te nemen op een reis als mogelijke werkgever, terwijl de verhalen van ex Randstad medewerkers vaak heel positief zijn.
De navigatie werkt ook niet lekker en geeft soms bugs als je de terugknop gebruikt en een hamburger menu op de mobiel is ok, maar er is geen reden dat op een desktop site te doen.
En zo zaten er meer slordigheden in de site. Zo stoorde een deel van de jury zich er bijvoorbeeld aan dat er veel mooie feiten genoemd worden waar je vervolgens niet op kan klikken om er meer over te leren.
Tot slot viel het de jury op dat de site zich heel erg lijkt te richten op jongeren, maar dat men dat vervolgens doet met veel tekst en niet met video. Zoals het Gen Z jurylid zich hardop afvroeg: “denken ze dat wij lezen of zo?”. Vervolgens viel het de jury op dat de meeste vacatures dan weer juist voor meer ervaren professionals zijn.