Dura Vermeer heeft de in 2017 de beste digitale sollicitatie-ervaring en wint daarmee Digitaal-Werven award 2017.
Na uitgebreid beraad kwam de jury tot de conclusie dat Dura Vermeer de beste ervaring biedt door het thema ‘wat kan jij’ helemaal in de site en alle uitdingen door te voeren. De site is visueel aantrekkelijk en hoewel deze op gebruiksvriendelijkheid nog verbeterpunten heeft, zitten er geen grote fouten in. Vooral de prachtige opmaak van de vacatures, die door een jurylid ‘opgemaakt zoals we vroeger een folder maakte’ werd omschreven maakte veel indruk op de jury.
Juryrapport
De algemene observatie van de jury, die ondersteunt wordt door de cijfers uit het onderzoek, is dat het niveau van de recruitmentsites in Nederland niet meer stijgt, terwijl de eisen van werkzoekenden aan online ervaringen wel toenemen. De eisen die je bezoekers aan je site stellen worden bepaalt niet alleen door andere wervingssites, maar ook door webwinkels en andere online ervaringen.
Een andere generieke observatie van de jury is dat bij veel recruitmentsites wel pareltjes aanwezig zijn, maar vaak goed verstopt. Soms zitten de mooiste zaken vier niveaus diep en heeft een deel van de jury deze mooie ervaringen in hun eerste blik op de website niet gezien, terwijl een jurylid langer en uitgebreider naar de websites kijkt dan de gemiddelde sollicitant.
In dit juryrapport zullen de zes genomineerde websites beoordeeld worden in alfabetische volgorde.
Deloitte
De wervingssite van Deloitte heeft een professionele uitstraling en ziet er mooi uit. Elk onderdeel zit stuk voor stuk goed in elkaaren is professioneel gemaakt, maar het zijn wel allemaal losse elementen. Een overkoepelend thema dat de site verbind ontbreekt. Er wordt gesproken over de impact die je kan maken, maar dit wordt niet uitgewerkt. Zo ontbraken volgens de jury concrete projecten waar impact gemaakt werd. Ook viel het de jury bijvoorbeeld op dat de verschillende filmpjes hele verschillende stijlen kennen. Waar de meeste goed verhalend en authentiek zijn worden deze afgewisseld met de clichématige ‘kijk ons leuk zijn, high five’ filmpjes. Mogelijk dat Deloitte dit bewust doet om de verschillen tussen de verschillende vakgebieden binnen de organisatie weer te geven, de jury vond vind dat kandidaten die zich echt in de organisatie verdiepen hierdoor in verwarring gebracht kunnen worden over de echte merkwaarde van Deloitte.
Er is duidelijk veel content aanwezig bij Deloitte en er zitten meerdere hele mooie filmpjes in de site. Het concept van ‘de loopbaan van…’ is een erg goed uitgewerkte video op employer branding gebied. De visuele aspecten en de authenticiteit van het interview maken deze video’s zeer de moeite waard.
De vacatures zijn, zoals veel van de website, functioneel. Ze bestaan uit tekst en zijn verder niet aangekleed met visuele elementen of branding van Deloitte, terwijl een groot deel van je bezoekers nooit iets anders dan de vacature zal zien. Het sollicitatieproces is ook zeer functioneel ingericht, wat een grote plus is. De site herkent een mobiele telefoon herkent en voegt dan whatsapp in de share opties toe en je kan middels Linkedin solliciteren.
Dura Vermeer
De sollicitatie-ervaring begint bij DuraVermeer enigszins negatief, want vanaf werkenbijduravermeer.nl kom je niet op de juiste website uit. Wanneer de juiste site gevonden is, vertelt DuraVermeer een goed verhaal.
DuraVermeer geeft hele duidelijke, concrete informatie over wie ze zijn en wat ze doen. De historie wordt duidelijk in beeld gebracht en de jury zou er nog meer van willen weten en nog meer oude foto’s willen zien. Het is een lang en indrukwekkend verhaal, daar kan nog meer van verteld worden.
DuraVermeer heeft als thema ‘wat kan jij’ en laadt dit thema door de hele website heen. Overal komt deze thematiek terug tot in de vacatures aan toe. De vacatures zijn prachtig opgemaakt, waarbij duidelijk heel veel aandacht aan zowel vorm als inhoud is besteed. Dit terwijl geen functie gelijk is, maar de teksten en de vorm duidelijk op het soort functie worden toegespitst. Ook bij de vacatures spreken ze je steeds weer als persoon aan, de persoon die iets toe gaat voegen aan de organisatie.
De presentatie en de uitstraling is erg goed, maar qua gebruiksvriendelijkheid zijn er nog wel wat verbeteringen door te voeren. Zo is de alert service verstopt en wordt deze niet aangeboden bij bijvoorbeeld een zoekopdracht die geen resultaten oplevert, werkt het sollicitatie-formulier mobiel niet ideaal en heeft men een cultuurtest die bijna altijd een negatief advies geeft om voor ze te komen werken. Ook is de jury dode links tegen gekomen.
Enexis
Als je de wervingssite van Enexis opent staat de essentie van de site niet in beeld. Er staat een enorm groot plaatje, maar alles dat te maken heeft met de vacatures moet je voor scrollen. Ook ontbreekt bij Enexis het thema van de website. Energie is goede banen staat wel op de site, maar komt nergens terug in de verdere uitingen en wordt daarmee niet geladen.
Het ritme van de site is erg goed. De informatie wordt aangeboden in verschillende vormen, van tekst met foto’s en animaties. Steeds in brokjes die je aanzetten tot verder kijken en lezen. Wel is deze goede informatie soms wat ver weg gestopt. Je moet eerst kiezen welk onderdeel van het bedrijf je zoekt, pas dan kom je op de interessante informatie. Enexis gaat er vanuit dat mensen precies weten wat ze zoeken.
Enexis is meester in het onderscheid maken in verschillende doelgroepen. Projecten van IT’ers gaan heel ergens anders over dan die van de monteurs, met een andere ’tone-of-voice’ en inhoud. Wel is soms het contrast binnen een doelgroep wat groot, zo zijn de foto’s bij IT en Innovatie bijna stockfoto’s, terwijl de film ver de AR toepassingen voor monteurs hypermodern is.
De vacatures van Enexis hebben sterke en zwakke punten. Zo heeft Enexis unieke filters bij elke vacature, waardoor je kan selecteren op wel of geen storingsdiensten, wel of geen auto van de zaak en wel of niet geschikt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De zwakke punten zijn dat de vacatures zelf weer primair tekst zijn en verder nauwelijks iets over de organisatie vertellen.
Tot slot heeft Enexis een hele leuke extra, onderaan de pagina staat het zinnetje ‘Je hebt nog x% batterij over om te solliciteren’ als je op een laptop werkt.
GVB
De site van de GVB heeft een design dat anno 2017 echt niet meer kan. De site heeft heel veel content, maar geen design en ook de structuur laat soms te wensen over.
Een mooi filmpje dat laat zien waar ze het voor doen, maar in de rest van de site komt dit thema niet terug. De GVB heeft een goed verhaal, maar vergeet dit op een aantrekkelijke manier te vertellen.
Wel heeft de GVB door de jaren heen duidelijk toevoegingen gedaan om met de tijd mee te gaan, zoals het delen van vacatures via Whatsapp. Ook biedt het GVB dezelfde site en ervaring voor mensen die via inhuur willen werken als de toekomstig werknemers. Het GVB geeft hiermee aan dat alle medewerkers, in vaste dienst of in de flexibele schil, waardevol en welkom zijn.
De vacatures zijn wel aangekleed, waarbij ook hier het ontwerp voor verbetering vatbaar is. De sollicitatie-ervaring wordt echter wel verminderd door de veel te lange laadtijden van de formulieren.
Tempo-Team
Tempo-Team heeft een kleur als thema gekozen: rood. Alles is rood, wat een bijzondere ervaring geeft, maar inhoudelijk niet heel veel zegt over de organisatie. Het gebruikte beeldmateriaal is duidelijk van eigen mensen, maar het lijkt wel of de opdracht was om ze zoveel mogelijk op stockfoto’s te laten lijken. Ook de filmpjes zijn erg gelikt en commercieel, wat mogelijk het beeld is dat Tempo-Team als organisatie wil uitstralen.
Mobiel is de ervaring van de website en het solliciteren zwak, waarbij ook op de desktop de hele Tempo-Team ervaring van de site wordt achtergelaten wanneer een kandidaat op de sollicitatieknop klikt. De site veranderd en de uitgebreide invulformulieren maken solliciteren geen pretje.
Tempo-Team probeert aan te sluiten bij de doorgaans iets jongere doelgroep die men ook als eigen werknemers probeert aan te spreken. Zo zijn de arbeidsvoorwaarden visueel gemaakt en ook is de sollicitatieprocedure als een soort infographic weergegeven. Tevens geeft men via het alumni netwerk aan dat Tempo-Team een merk is waar je ook verderop in je carrière bij betrokken kan blijven als je dat wilt.
Topdesk
Topdesk gaat er prat op dat ze veel in eigen huis maken en dat lijkt ook voor de wervingssite op te gaan. Het zijn heel duidelijk echte mensen in de verhalen die heel authentiek een echt beeld van de organisatie scheppen. Als IT bedrijf heeft men gekozen voor een site die heel functioneel is, waarbij het grafisch ontwerp minder prioriteit heeft. Dat is jammer, want onbewust zijn ook IT’ers gevoelig voor goed grafisch ontwerp, iets waar bijzonder genoeg op de eigen corporate website wel meer aandacht aan besteed is.
Topdesk heeft een leuke business en doet mooie dingen, maar die verhalen zijn goed verstopt. Dat is jammer, want juist IT’ers zijn heel gevoelig voor het soort projecten dat ze kunnen gaan doen. Ook de geschiedenis van Topdesk wordt niet vertelt, wat jammer is, juist voor een minder bekend bedrijf.
De vacatures kennen geen zoekfunctie, wat tot ongeveer 10 vacatures kan, maar Topdesk groeit harder, waardoor dit een issue is geworden. Wel is het vacature-overzicht mooi opgemaakt, met helderen informatie en een leuke onderbreking met foto’s en quotes van medewerkers.
De vacatures van Topdesk zijn omgeven met informatie, bijvoorbeeld over de winst in het beste werkgeversonderzoek, de afdeling en, waar relevant, een link naar het developersblog. Het sollicitatieformulier is klein en efficiënt, maar niet geoptimaliseerd voor mobiel.
Conclusie
Na uitgebreid beraad is de jury unaniem in haar oordeel dat DuraVermeer in 2017 de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt.