Juryrapport Digitaal-Werven 2018

In zijn algemeenheid vond de jury dat voor alle genomineerde organisaties er nog het nodige te verbeteren is. Niet alle vernieuwingen zijn ook verbeteringen. Bij bijna alle sites is al veel te winnen door meer aandacht te besteden aan de leesbaarheid van de tekst, onder andere door overal te kijken naar het contrast van de tekstkleur ten opzichte van de achtergrond. Ook was de jury enigszins teleurgesteld dat in deze tijden van audio, speech en voice er nog geen enkele site de mogelijkheid had om de vacatures voor te lezen.

Hieronder zal per genomineerde enkele positieve punten genoemd worden alsmede enkele verbetersuggesties.

Bol.com

De nieuwe website van Bol.com heeft als kracht dat de bezoeker informatie tot zich kan nemen in zijn of haar persoonlijke voorkeur. Bol.com biedt informatie aan via podcasts, video’s en tekst.

De structuur van de website is voor verbetering vatbaar. De jury was regelmatig verdwaald op de site en de weg terug was onduidelijk. Er is weinig aandacht besteed aan de visuele presentatie van de algemene informatie op de website. De test of je bij Bol.com past waren wel heel erg eenvoudig en staan op de verkeerde plek, daar waar je juist de kandidaat wil laten solliciteren.

Er is wel heel veel aandacht besteed aan de visuele en inhoudelijke opmaak van de vacatures. Het feit dat Bol.com ook praktisch geen eisen stelt en gewoon verteld wat de functie inhoud en mensen zelf laat kiezen of ze geschikt zijn wordt erg gewaardeerd. Het feit dat de vacatures niet eenvoudig kunnen worden opgeslagen ziet de jury als een minpunt, maar de mobiele toegankelijkheid van deze vacatures verdient wel een groot compliment.

Coolblue

Coolblue heeft een interessante doorontwikkeling gedaan van de website waarbij het afgelopen jaar veel nieuwe en leuke elementen zijn toegevoegd. Zo is de manier waarop het vacature-overzicht gepresenteerd wordt met drie duidelijke activiteiten van de functie helder en toegankelijk.

De opmaak van de vacatures is erg in lijn gebracht met de Coolblue producten, wat het een heel erg merk consistent gevoel geeft. Erg leuk zijn de plus en minpunten bovenin de vacatures en de referentie van een collega over de functie en/of de organisatie. Wel zou de leesbaarheid beter worden als men iets aan de lettertypes en -grootte zou doen.

Een duidelijk verbeterpunt is te vinden in de pagina’s over de vakgebieden, waar niets vertelt wordt over het vakgebied zelf en enkel de vacatures worden doorgelinkt. Ook ontbreekt in de optiek van de jury de geschiedenis van de organisatie en geeft Coolblue te weinig inzicht in hoe het is er te werken.

Het taalgebruik van Coolblue verdient een compliment, consistent en al jaren hetzelfde.

Haga ziekenhuis

Goedemorgen, nieuwe collega; goedemiddag, nieuwe collega. De site verwelkomt je op een hele positieve manier. Toch geeft de homepage van Haga nog steeds, ondanks het kleurrijke ontwerp, een ziekenhuis gevoel. Het overdadig gebruik van witruimte is hier waarschijnlijk debet aan. Ook lijkt de site mobile only gemaakt, waarbij het hamburger menu zelfs op de desktop site staat. Dat komt de navigatie en het gebruikersgemak niet ten goede.

Het Haga ziekenhuis heeft ervoor gekozen veel van de organisatie te laten zien. Zo zijn de 360 graden foto’s van verschillende afdelingen een absolute toegevoegde waarde. Wel zouden op deze pagina’s de vacatures van meer informatie mogen worden voorzien. Vooral voor zij-instromers kunnen zijn veel functies waarschijnlijk erg onduidelijk qua inhoud.

Middels een instagram-feed probeert Haga nog meer inzicht te geven in de organisatie, maar dat komt niet op iedereen even goed over. Het lijkt wel of de integratie bepaald is door de tool en niet is ingericht vanuit de bezoekers.

De jury wil tot slot wel een compliment maken voor de mooie, sprekende fotografie.

Royal IHC

Royal IHC is een organisatie met prachtige, grote, producten die tot de verbeelding spreken. Dit komt ook heel duidelijk terug in een mooi gemaakte video welke bij elke vacature te zien is.

Alle tekst en de meeste vacatures zijn in het Engels. De vraag is of alle kandidaten, ook die van (v)mbo niveau die IHC ook zoekt wel goed genoeg in het Engels zijn om dit alles tot zich te nemen. Daarnaast verliest IHC veel gratis kandidaten die via google in het Nederlands zoeken.

De producten van IHC zijn op de website, die onderdeel is van de corporate site, allemaal te vinden. Het is echter wel een speurtocht om de prachtige content allemaal te zien. Schitterende foto’s en video’s van boten, infographics over de organisatie, het is er allemaal, maar niet direct gelinkt aan het wervingsdeel van de website. De beleving in het werken bij deel ontbreekt.

Tot slot is het sollicitatieformulier erg lang met veel verplichte velden die ook in elk CV staan.

KPN

De site van KPN is KPN. Bij de eerste blik straalt de website KPN uit, in de juiste kleuren en het juiste gevoel. Wel moet KPN heel erg op letten het contrast van de tekst met de achtergrondkleuren.

De content van de site is mooi gemaakt en aansprekend. Goede video’s en het feit dat KPN veel kennismakingsdagen organiseert spreekt ook tot de verbeelding.

In de uitwerking van bijvoorbeeld de zoekfacetten is nog veel te verbeteren. Een categorie overig voelt niemand zich bij gewenst en een locatie wacht op aanvulling manager kan echt niet.

Het idee om onder een vacature via de Linkedin plugin te laten zien wie je bij KPN kent is positief, de uitwerking waarbij hij bij velen niet werkt en nooit foto’s laat zien is wel erg jammer.

NS

De website van de NS is perfect qua look-en-feel ten opzichte van de normale reizigerssite. De manier waarop de vacatures zijn ingedeeld is ook erg sterk, hoewel de jury zich afvraagt wat het verschil is tussen de werkgebieden en de vacaturegebieden.

De vacatures zijn mooi opgemaakt en via het uitklappen van de teksten ook heel erg leesbaar. Geen grote lappen tekst. Dit maakt de ervaring ook mobiel geweldig.

Uniek aan de NS is als je je sollicitatie half afmaakt je een herinnering krijgt. Hierbij zou wel even goed gekeken moeten worden naar de tekst, aangezien deze nu wel wat pusherig overkomt. Ook het vragen naar feedback direct na je sollicitatie over hoe je de sollicitatie hebt ervaren wordt door de jury erg gewaardeerd.

Winnaar

De winnaar van de Digitaal-Werven award was dit jaar een close call tussen de NS, Coolblue en Bol.com.

Uiteindelijk heeft de jury gekozen voor Bol.com, dat overall net iets beter uit de verf kwam.

One Reply to “Juryrapport Digitaal-Werven 2018”

  1. Pingback: Bol.com wint voor de tweede keer Digitaal Werven Award

Comments are closed